Tilbakekalling

- Bør strekke seg langt

Fare for ulykker eller brann er en vanlig årsak når biler kalles tilbake for å rette feil. Da må verkstedet ditt fikse feilen raskt og gratis.

DET ER REGELEN: Dersom det oppstår feil på bilen som kan føre til ulykker eller brann, har importøren og forhandleren plikt til å kalle inn og fikse feilen på bilen gratis. Foto: TÜV
DET ER REGELEN: Dersom det oppstår feil på bilen som kan føre til ulykker eller brann, har importøren og forhandleren plikt til å kalle inn og fikse feilen på bilen gratis. Foto: TÜV Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Antall tilbakekallinger øker år for år. Bilprodusentene hevder at dette skjer fordi de er opptatt av kundenes ve og vel og er tidlig ute med å rette feil for å forebygge ulykker. Mange bileiere tror dette skyldes at utviklingstiden er kuttet for mye, prisene hos underleverandørene er presset for hardt eller at bilene rett og slett ikke er helt ferdige når de forlater fabrikken. Sannheten er trolig begge deler.

Bare de siste to-tre månedene har vi hatt flere store tilbakekallinger. For noen dager siden fortalte vi om at Mercedes kalle tilbake 950 000 biler på grunn av rust på en bremseforsterker som kunne medføre tap av bremser. En talsperson for fabrikken rådet kundene til ikke å bruke bilen.

Her satte den norske importøren i gang en lynaksjon for å fikse problemet. Blant annet ble kunder oppsøkt hjemme av mekanikere.

Kollisjonspute som dreper

I april ble det kjent at en mulig feil på en radar-sensor gjorde at det automatiske nødbrems-systemet i Toyota Yaris og CHR ikke fungerete. Over 450 000 ble kalt tilbake.

I mars kom det varslet om at et plastdeksel i motoren på 110 000 biler fra VW, Audi, Skoda og Seat. kan løsne, falle ned på varme motordeler, smelte og starte en brann.

De største og alvorligste tilbakekallingene i historien har vært for å skifte ut kollisjonsputene fra den japanske produsenten Takata. Den har pågått i ti år. Metallsplinter fra utløsermekanismen kan bli slynget mot passasjerene når kollisjonsputen løser ut.

Så langt er det rapportert om 29 dødsfall og flere hundre alvorlige skader på grunn av dette. Over 100 millioner biler har fått byttet puter til nå. Seneste i 2020 måtte 96 bilmodeller på verksted for å bytte denne kollisjonsputen.

Skal være gratis

Thomas Iversen er forbrukerjurist i Forbrukerrådet. Han sier at det finnes klare regler for når produsentene må kalle tilbake biler og at du som bileier har klare rettigheter:

- Forhandlere som selger biler til norske forbrukere plikter å tilbakekalle biler med farlige feil og mangler. Bilprodusentene har rett og plikt til å utbedre, så lenge de tilbyr reparasjon innen rimelig tid. Reparasjon skal være gratis for forbrukeren, fastslår Iversen.

Han sier at denne plikten også gjelder dersom bilen er utenfor reklamasjonsfristen på fem år. I tillegg til selve reparasjonen må selger også betale for frakt til verkstedet dersom bilen ikke er kjørbar.

Må tåle en verksted-dag

FARLIG PUTE: Den mest omfattende tilbakekallingen i historien er for å skifte de farlige kollisjonsputene fra den japanske produsenten Takata. Over 100 millioner biler har vært på verksted så langt. Foto: Takata
FARLIG PUTE: Den mest omfattende tilbakekallingen i historien er for å skifte de farlige kollisjonsputene fra den japanske produsenten Takata. Over 100 millioner biler har vært på verksted så langt. Foto: Takata Vis mer

- Det kan være styrete og upraktisk for folk å levere bilen på verksted, men denne type normale ulemper må forbrukerne dessverre akseptere. Som regel tar det relativt kort tid å reparere bilen. Du får vanligvis ikke kompensasjon for at bilen står på verksted en dag.

- For biler som er innenfor reklamasjonsfristen på fem år, har du i utgangspunktet krav på en gratis lånebil dersom reparasjonen tar mer enn sju dager. Dette trenger ikke å være en bil av akkurat samme merke og modell, men det skal være en bil som dekker samme behov, ifølge Iversen.

Må repareres raskt

Han forstår at mange bileiere er avhengig av bilen i en travel hverdag med jobb og familie og at det derfor er viktig at utbedringene skjer raskt.

- Når bilprodusentene tilbakekaller et stort antall biler bør de strekke seg langt for å imøtekomme forbrukerens behov, og utføre reparasjonene raskt og effektivt. Mindre feil som går på bilens utseende, lydanlegg eller lignende bør tas samtidig med normal service hvis mulig.

- Vi tar ansvar

Mercedes-Benz er ett av bilmerkene som har hatt store tilbakekallingen den siste tiden. Audun Hermansen, som er kommunikasjonsdirektør hos Mercedes-importør, Bertel O Steen forklarte til Dinside i en tidligere sak at antall tilbakemelding på deres biler viser at de er seg sitt ansvar bevisst:

KAN BRENNE: En rekke bilprodusenter har fått krav om tilbakekalling av flere modeller på grunn av fare for brann de siste to-tre årene. Foto: Rune Korsvoll
KAN BRENNE: En rekke bilprodusenter har fått krav om tilbakekalling av flere modeller på grunn av fare for brann de siste to-tre årene. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Som en premium-produsent har vi svært høye kvalitetskrav til våre modeller. Isolert sett er ikke antallet tilbakekallinger optimalt. På den annen side viser det at vi er bevisste på ansvaret vårt og gjennomfører utbedringer uten kostnad og med minimal ulempe for kunden, sier Hermansen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer