Antall tilbakekallinger øker år for år. Bilprodusentene hevder at dette skjer fordi de er opptatt av kundenes ve og vel og er tidlig ute med å rette feil for å forebygge ulykker. Mange bileiere tror dette skyldes at utviklingstiden er kuttet for mye, prisene hos underleverandørene er presset for hardt eller at bilene rett og slett ikke er helt ferdige når de forlater fabrikken. Sannheten er trolig begge deler.
Bare de siste to-tre månedene har vi hatt flere store tilbakekallinger. For noen dager siden fortalte vi om at Mercedes kalle tilbake 950 000 biler på grunn av rust på en bremseforsterker som kunne medføre tap av bremser. En talsperson for fabrikken rådet kundene til ikke å bruke bilen.
Her satte den norske importøren i gang en lynaksjon for å fikse problemet. Blant annet ble kunder oppsøkt hjemme av mekanikere.
Kollisjonspute som dreper
I april ble det kjent at en mulig feil på en radar-sensor gjorde at det automatiske nødbrems-systemet i Toyota Yaris og CHR ikke fungerete. Over 450 000 ble kalt tilbake.
I mars kom det varslet om at et plastdeksel i motoren på 110 000 biler fra VW, Audi, Skoda og Seat. kan løsne, falle ned på varme motordeler, smelte og starte en brann.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger