Jeep kjemper nederst på salgslistene, men har krabbet seg opp fra 44. til 33. plass i år. Grunnen er denne: Suvene Renegade og den litt større Compass har for første gang i JEEPs historie blitt ladbare.
(Salget er fortsatt marginalt, med kun 30 biler hittil i år.)
Bensin foran, el bak
Det betyr en 1,3 liters 4-sylindret turbomotor på 180 hester og 270 Nm som trekker forhjula og en elektrisk motor på 60 hester (250 Nm) som trekker bakhjulene. Til sammen har du 240 HK.
Kraftfordelingen kunne vært bedre. Det går litt i rykk og napp. Man merker godt når den veksler mellom strøm og motor og halvraske akselerasjoner
Og når du vil bruke alle kreftene, er det som å sette på en bryter. Plutselig kommer alt, og da føles den nesten litt for sprek for forhjulsopphenget, selv om mye av kreftene dyttes på med bakhjulene. Den sprinter avggårde på solide 7,4 sekunder på 0-100 km/t, men det resulterer i at den sporer overraskende mye i akselerasjon. Med en normalt drivverk, ville bilen hatt en bedre balanse.
Understellet er satt opp litt halvsportslig stivt, og det kler bilen dårlig når du kjører på dårlige grusveger. Da går den og slår litt i karosseriet. Med 20 cm bakkeklaring og offoradlook burde det vært rom for litt mykere kjøreegenskaper.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger