Bestred fartsbot etter laserkontroll:

Bota ble doblet

Du bør tenke deg om to ganger før du bestrider fartsbota - fallhøyden er nemlig stor.

KJEMPETABBE: Dette kunne kostet denne bilføreren 9050 kroner om han ble tatt. I saken under kan du lese om «baksmellen» du kan få om du ikke betaler bota med én gang, men tar saken til retten. Video: Fredrik Korsvoll. Klipp: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Om morgenen 26. mars i år ble en 53 år gammel mann stoppet av politiet ved Bogafjell utenfor Sandnes, etter å ha kjørt 92 kilometer i timen i 80-sona.

Dersom denne saken ble avgjort med forelegg, hadde dette normalt ført til ei bot på 3600 kroner, men mannen ville ikke betale dette. Han hadde nemlig vanskelig for å stole på laserkontrollen, blant annet fordi han hadde hørt om et tilfelle hvor en laser ikke var kontrollert på 18 måneder, står det i Rogalands avis.

I tillegg forklarte mannen at han kjørte med adaptiv cruisekontroll som var innstilt til å holde en hastighet på 81 kilometer i timen da han ble tatt i fartskontrollen.

Over dobbelt så dyrt

Dermed endte altså denne saken i retten, og da rettsmøtet nylig gikk i Sandnes tinghus, møtte ikke 53-åringen opp.

Retten mente imidlertid at det er bevist utover enhver rimelig tvil at han den aktuelle mars-morgenen kjørte personbil med en hastighet på 92 kilometer i timen i 80-sona.

Det ble lagt avgjørende vekt på loggen fra lasermålingen, som viser at tiltalte ble målt i 92 kilometer i timen. Loggen viser også̊ at laserapparatet var kontrollert i henhold til gjeldende instrukser før målingen ble utført.

Enden på visa ble derfor at 53-åringen ble dømt til å betale ei bot på 4300 kroner pluss 3000 kroner i saksomkostninger - det vil si totalt 7300 kroner. Dette er over dobbelt så dyrt som det opprinnelige forelegget.

LASERMÅLING: Dette kommer du unna med. Bilder: NTB. Manus: Øystein Bergrud Fossum. Reporter: Ingebjørg Iversen Vis mer

- Politiet har lært av sine feil

Nils Sødal i Norges automobilforbund (NAF) understreker at du selvsagt er i din fulle rett til å bestride ei bot og prøve denne for retten, men det er risiko ved dette som det er lurt å være klar over.

– Har politiet fulgt retningslinjene for hvordan en laserkontroll skal gjennomføres, vil målingen bli lagt til grunn i saken. Disse retningslinjene går på hvor laserkontrollen skal gjennomføres, og ikke minst at de skal sjekke av laserapparatet før og etter kontrollen, sier Sødal til Din Side.

– I tillegg skal laserapparatet ha jevnlig ettersyn. Det har vært saker hvor slikt ettersyn ikke har skjedd, og da har målingene ikke blitt godkjent. Dette har selvsagt politiet lært av, så det er veldig sjelden at det gjøres feil, forteller Sødal videre.

– Laserapparat er til årlig kontroll hos Justervesenet hvor kontrollbevis utstedes. Ut over det, er det daglig kontroll før, under og etterkontroll i henhold til instruksen vår, sier politioverbetjent Stein Kolstad i Utrykningspolitiet (UP) til Din Side.

– Er det slik at sjekk av lasermåler etter fartskontroll ikke lar seg gjøre, eller det oppdages feil på laseren, skal reaksjoner som er skrevet samme dag, slettes, forteller Kolstad videre

Får strafferabatt

Du tar altså risiko ved å tvile på politiets fartsmåling og måleinstrumenter.

– Når du får et forelegg i posten, er det et tilbud om å få saken avgjort på denne måten med en aldri så liten strafferabatt. Dette er grunnen for at det i tingretten legges ned påstand om en høyere bot og krav om saksomkostninger, forklarer Sødal i NAF.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer