Fra nyttår kan du straffes med 5000 kroner og tre prikker på førerkortet, om du bruker mobiltelefon mens du kjører bil. Dette melder samferdselsdepartementet fredag.
- Det er trafikkfarlig å bruke mobiltelefonen når man kjører bil. Det har vært forbudt siden 2000. Likevel ser vi at mange ikke klarer å legge vekk mobilen når de kjører. Derfor øker vi å bøtene til 5.000 kroner og prikkene fra to til tre om en blir tatt med mobilen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Det er nær en tredobling av bota, som i dag er på 1700 kroner. I tillegg legges det altså til én prikk på førerkortet, som fra før var to.
Om man får åtte prikker eller mer i løpet tre år, betyr det tap av førerkortet.
Etterspurt
Lenge har utrykningspolitiet (UP), politikere, forsikringsselskaper, Trygg Trafikk og andre krevd strengere sanksjoner for ulovlig bruk av mobiltelefon bak rattet.
UP-sjef Steven Hasseldal er strålende fornøyd med at de endelig har blitt hørt.
– 1700 kroner er lavt, og det kan virke som det ikke er tilstrekkelig avskrekkende for folk. Det var helt riktig å heve satsen nå, sier han til Dinside.

– 5000 kroner og tre prikker vil føre til at folk tenker seg nøyere om nå.
– Du synes ikke at det burde vært enda strengere?
– Nei. Vi har foreslått 5000. Det tror vi er riktig nivå, sier Hasseldal.
Disse aldersgruppene sjekker mobilen mens de kjører
18-29 år: | 67 prosent |
30-39 år: | 66 prosent |
40-49 år: | 59 prosent |
50-59 år: | 38 prosent |
60+: | 15 prosent |
Kilde: Frendeundersøkesen
Her bor de som sjekker mobilen bak rattet
Vestlandet: 46 prosent |
Oslo: 45 prosent |
Sørlandet ink. Telemark og Vestfold: 44 prosent |
Østlandet: 42 prosent |
Midt-Norge: 41 prosent |
Nord-Norge: 38 prosent |
Kilde: Frendeundersøkesen
Gjelder ikke bilskjermen
Det mange ser på som enda mer trafikkfarlig, de moderne skjermene i nyere biler, blir ikke straffbart å benytte under kjøring.
– Vi ser at det er farlig å benytte disse under kjøring, men et slikt forbud vil vært vanskelig å overholde, forklarer Steven Hasseldal.

Norges første!
Veldig fornøyd
Det er imidlertid flere som setter pris på strengere mobilregler. Personskadeforbundet (LTN) mener dette er et tydelig signal på at ministeren ønsker å sette trafikksikkerheten fremst.
– Vi er kjempeglad for dette! Ikke minst at man understreker at du og jeg som trafikanter gjennom å ta ansvar for vår egen atferd er viktige bidrag til økt trafikksikkerhet. At vi som trafikanter faktisk kommer frem er langt viktigere enn rask fremkommelighet, sier assisterende generalsekretær Per Oretorp til Dinside.