De små elbilene har hatt en brokete vei. Det er først og fremst kort rekkevidde de har lidd av og fortsatt lider av.
I dette markedet kommer Peugeot inn med e-208. Den har alt du måtte ønske av en småbil, kanskje med unntak av plass i baksetet.
Den ser frekk ut med dagens øyne og for oss som husker tilbake til 80-tallet, har de virkelig flørtet med bilen som nådde massene, Peugeot 205, og har da spesielt brukt stilelementene fra GTI-utgaven. Skulle man ønsket seg noe, var det at den sto 1,5 cm lavere på fjærene. Høyden skal ikke ha noe å gjøre med elektrifiseringen, for de fossile versjonene er akkurat like høye.
Og lekenheten har de fortsatt med inni, med enkle men virkningsfulle grep. 208 er den første bilen vi har sett med tredimensjonalt instrumentpanel. Det synes vi er veldig kult, men når de først var i gang, hadde det vært enda bedre om de hadde satt seg ned noen ekstra minutter og lagd en bra kjørecomputer. Ta en titt over til Audi for eksempel.
Knapperaden er typisk Peugeot om dagen. Vakkert å se på, ikke det mest logiske i bruk. En kombinasjon av berøringsknotter og moderne tolkning av vippebrytere. Noen av dem er snarveier til skjermen som har en fransk logikk vi ikke er helt enig i, men som man må lære seg å like dersom man går for et av PSA sine produkter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger