Mercedes-Benz tilbakekaller nesten 1 million biler

Brannfare i 850 000 biler

Mercedes-Benz kaller nå tilbake om lag 850 000 biler over hele verden for å fikse en feil som kan føre til at bilene begynner å brenne. Mange av dem befinner seg i Norge.

FLERE TUSEN I NORGE: Mercedes-Benz har hatt flere tilbakekallinger på grunn av fare for brann. Den siste berører 850 000 biler over hele verden. Hvor mange biler som er berørt i Norge, vet ikke den norske importøren ennå. Foto: Rune Korsvoll
FLERE TUSEN I NORGE: Mercedes-Benz har hatt flere tilbakekallinger på grunn av fare for brann. Den siste berører 850 000 biler over hele verden. Hvor mange biler som er berørt i Norge, vet ikke den norske importøren ennå. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er tyske KBA (German Federal Motor Transport Authority) som har beordret tilbakekalling av 848 517 Mercedes-Benz-biler.

Disse er produsert mellom januar 2017 og oktober 2021 – altså ganske nye biler. De berørte modellene er i C-, E-, S- og G-klassen, samt GLS, GLE, GLC og CLS. Alle har dieselmotor.

ÅRETS BIL: Dette er de nominerte til Årets Bil 2022. Video: Bilprodusentene Vis mer

Problemet er kjent fra tidligere – blant annet også fra andre bilmerker, som Volkswagen. En elektrisk bryter som sitter i forbindelse med delen i eksosanlegget som resirkulerer eksosgassen, den såkalte EGR-ventilen, kan streike.

EGR-ventilen skal sørge for at NOx-utslippene fra dieselmotoren blir lavere. Kjølevæske kan komme inn i ventilen, som har svært høy temperatur, og antennes.

SYNDEREN: Det er en slik ventil som er synderen. Den sørger for å resirkulere eksosgassen på dieselbiler, slik at den forbrennes en gang til å gir renere utslipp. Foto: Rune Korsvoll
SYNDEREN: Det er en slik ventil som er synderen. Den sørger for å resirkulere eksosgassen på dieselbiler, slik at den forbrennes en gang til å gir renere utslipp. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Mange biler i Norge

Utbedringen av feilen på de 850 000 bilene, består av en oppgradering av dataprogrammet i bilen og skifte av selve ventilen, dersom det oppdages at denne er defekt.

Kommunikasjonskonsulent André Jaskiewicz hos den norske Mercedes-Benz-importøren Bertel O Steen bekrefter at de er kjent med tilbakekallingen, men har foreløpig ingen oversikt over hvor mange norske biler som er berørt.

Gratis utbedring

– Vi jobber for tiden med å kartlegge om modeller solgt i Norge er berørt av aksjonen, og vil informere eventuelle kunder ved første anledning. Som et forebyggende tiltak vil eventuelle berørte kunder bli kalt inn til et autorisert verksted. Der vil programvaren oppdateres, og den elektriske bryteren byttes ut. Arbeidet er kostnadsfritt for kunden og tar rundt én time, sier Jaskiewicz til DinSide.

I den aktuelle perioden ble det blant annet solgt 2 170 Mercedes-Benz E-klasse, 795 GLC og 497 C-klass med dieselmotor i Norge. I tillegg noen hundre andre GL-utgaver.

OGSÅ ELEKTRISKE EQC: Også elektriske Mercedes-Benz EQC kalles tilbake på grunn av muligheter for fukt i styreservoen. Foto: Markus Pentikainen
OGSÅ ELEKTRISKE EQC: Også elektriske Mercedes-Benz EQC kalles tilbake på grunn av muligheter for fukt i styreservoen. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Feil på elbilen

Det er bare noen uker siden Mercedes-Benz også fikk en tilbakekalling på elektriske EQC 400. Det er på grunn av at fuktighet kan trenge inn i den elektriske styreservo-enheten. Også dette var det tyske KBA som avslørte. Delen skal visstnok kunne ha blitt skadet ved montering på fabrikken.

Dersom vann trenger inn i styreservoen kan den slutte å fungere, og styringen blir svært tung. I verste fall kan det også her oppstå brann.

De berørte bilene er produsert mellom 11. desember 2019 og 18. mai 2020. I denne perioden ble det solgt 610 Mercedes-Benz EQC i Norge.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer