Ikke lad disse hjemme

Brannfare i flere elbiler og hybrider

Ford og BMW kaller tilbake flere av sine ladbare hybridbiler på grunn av brannfare. I tillegg må alle Opel Ampera-e sjekkes.

BATTERI-PROBLEMER: Problemer med høyspennings-batteriene fører til at mange ladbare hybrider og elbiler nå må tilbake på verksted for sjekk. I verste fall kan bilene begynne å brenne. Foto: If
BATTERI-PROBLEMER: Problemer med høyspennings-batteriene fører til at mange ladbare hybrider og elbiler nå må tilbake på verksted for sjekk. I verste fall kan bilene begynne å brenne. Foto: If Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De siste månedene av det gamle året kom det flere varsler om tilbakekalling av ladbare biler. Problemer med høyspent-batteriene kan føre til brann.

Allerede i august ble det kjent at det kunne oppstå feil på Ford nye, ladbare SUV Kuga hybrid. Utluftingen fra batteriet kan i noen tilfeller ha feil, slik at batteriet kan overopphete og begynne å brenne. Problemene omfatter 27 000 biler som ble bygget før 26. juni 2020.

- Må ikke lades

Kuga PHEV ble introdusert i Norge i mai i fjor og Ford rakk å selge i underkant av 600 biler før feilen ble oppdaget.

- I det høyst usannsynlige tilfellet at bilens høyspenningsbatteri eller ladekontroll-komponenter får et teknisk problem, kan det være nødvendig at batteriet frigjør trykk og varme gasser. I ytterste konsekvens kan det skje at overopphetede batterier, under visse omstendigheter kan føre til brann i batteriområdet, skriver Ford Norges informasjonssjef Anne Sønsteby i en melding.

MÅ IKKE LADES: Før batteriet på ladbare Ford Kuga er sjekket, må ikke bilen lades eksternt, sier den norske Ford-importøren. Foto: Ford
MÅ IKKE LADES: Før batteriet på ladbare Ford Kuga er sjekket, må ikke bilen lades eksternt, sier den norske Ford-importøren. Foto: Ford Vis mer

I meldingen fra Ford oppfordres eiere av en slik bil til ikke å lade bilene sine eksternt før batteriet er sjekket. Bilen kan ellers kjøres som normalt. I Sverige er det registrert fire branner i Ford Kuga. Det er ingen kjente tilfeller i Norge.

- I en melding jeg har fått fra Ford, sies det at feilen blir rettet tidligst i månedsskiftet februar/mars i år. Dette er sju måneder etter at jeg kjøpte en slik bil, skriver en misfornøyd kunde til Dinside.

Batteri kan kortslutte

I oktober var turen kommer til BMW. Fabrikken kaller tilbake 26 700 biler med ladbart hybriddrivverk på grunn av fare for brann. Dette angår flere BMW-modeller med et slikt drivverk, pluss MINI Countryman.

Allerede i august fikk fabrikken et forvarsel om at feil kunne oppstå. Da ble det sendt ut varsel om tilbakekalling for 4460 biler. Interne kontroller hadde avslørt at sveiser i enkelte battericeller ikke var godt nok rengjort, slik at det kunne oppstå en kortslutning i battericellene. BMW ber kunder som har en slik bil om ikke å lade batteriet.

Ingen feil så langt

I Norge er 1081 biler fra BMW og MINI berørt. 479 av disse var ferdig kontrollert før nyttår, uten at det er funnet feil, ifølge informasjonsdirektør i BMW Norge, Marius Tegneby:

- Vi har nå sjekket ut alle de bilene som ennå ikke var levert ut til kundene. Nå gjennom januar og februar vil vi gjøre den samme kontrollen av biler som er utlevert til kunder. Kontrollen gjøres på et eget verksted, så det vil medfører noe ekstra logistikk og ventetid for kundene, avhengig av hvor i landet bilen befinner seg, sier Tegneby.

DÅRLIG SVEIS: En sveis i batteriet til BMWs ladbare hybrider er for dårlig rengjort. Så lite skal det til for at en kortslutning skal oppstå i et høyspennings-batteri. Foto: BMW
DÅRLIG SVEIS: En sveis i batteriet til BMWs ladbare hybrider er for dårlig rengjort. Så lite skal det til for at en kortslutning skal oppstå i et høyspennings-batteri. Foto: BMW Vis mer

Han forteller at kundene vil få låne en annen bil av BMW mens deres bil er inne for sjekk.

Men som nevnt er de ikke bare Ford og BMW som har opplevd problemer som kan medføre brann i bilene.

Alle Ampera-e må sjekkes

Også 9500 utgaver av elektriske Opel Ampera-e, som er bygget mellom 2016 og 2019, må tilbake på verksted på grunn av at batteriet under spesielle omstendigheter kan begynne å gi fra seg røyk, smelte eller ta fyr. Dette kan skje selv om bilen er slått av, ikke er i bruk og ikke står på lading.

Dette er ifølge General Motor, som har bygget bilene, alle Ampera-e bilene som er levert. I Norge berører dette over 3700 Ampera-e eiere.

Før batteriet er utbedret kan forhandleren installeres et nytt dataprogram i bilen som reduseres effekten på batteriet og dermed brannfaren.

ALLE MÅ SJEKKES: Alle Opel Ampera-e som er bygget, må tilbake på verksted for en sjekk av batteriet. I Norge er det solgt rundt 3.700 biler. Foto: Rune Korsvoll
ALLE MÅ SJEKKES: Alle Opel Ampera-e som er bygget, må tilbake på verksted for en sjekk av batteriet. I Norge er det solgt rundt 3.700 biler. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Samtidig kalles også 51 000 eksemplarer av den amerikanske utgaven av bilen, Chevrolet Bolt, tilbake med den samme feilen. Det er også solgt en del av disse bilene i Norge.

- Inntil ny programvare er installert, ber vi våre kunder om å begrense maksimal lading av batteriet, sier en talsmann for Opel til Automotive News.

800 000 Hyundai-biler

Hyundai har oppdaget et problem med batteriet i sin Kauai (den koreanske utgaven av Kona Electric). Mellom 8 og 900 000 biler må tilbake på verksted fordi noen celler i batteriet kan ha feil, slik at det oppstår kortslutning og fare for brann. Foreløpig gjelder tilbakekallingene biler som er solgt i Korea og Asia.

Det er ikke kommet meldinger om at europeiske Kona-modeller er berørt, ifølge nettstedet car-recalls.eu, som holder oversikt over alle tilbakekallinger i Europa.

Også flere nye biler med såkalt «mildt» hybridsystem og 48 volts elektrisk anlegg ser ut til å være brannutsatt.

Audi og Land Rover

Audi kaller tilbake nesten alle sine modeller med slikt hybridsystem på grunn av at vann kan trenge inn i start-generatoren, skape kortslutning og gi økt fare for brann. Siden start-generatoren har konstant spenning, kan denne feilen oppstå også når bilen er skrudd av og parkert, ifølge fabrikken.

Problemene gjelder for biler produsert mellom mai 2017 og mars 2020. Hvor mange biler dette gjelder i Norge vet vi foreløpig ikke, men berørte eiere vil på vanlig måte få innkalling fra sin forhandler for sjekk av bilene.

BRENNER SJELDEN: Til tross for at mange elbiler og hybrider nå må tilbake for sjekk, brenner bensin- og dieselbiler mye oftere, ifølge ekspertene. Foto; Rune Korsvoll
BRENNER SJELDEN: Til tross for at mange elbiler og hybrider nå må tilbake for sjekk, brenner bensin- og dieselbiler mye oftere, ifølge ekspertene. Foto; Rune Korsvoll Vis mer

Land Rover Discovery og Range Rover Evoque MHEV mild hybrider, produsert mellom mai 2018 og oktober 2020, kalles også tilbake. En overbelastning i det elektriske systemet kan før til en kortslutning. Det kan sende røyk inn i kupeen og starte en brann dersom det er tilstrekkelig med oksygen til stede, ifølge fabrikken.

Elbiler brenner ikke oftere

Til tross for disse problemene med elbiler og hybrider, er det ikke slik at elbiler brenne oftere enn bensin- og dieselbiler, skal vi tro ekspertene.

Tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet (DSB) og beredskap viser at bensin- og dieselbiler brenner mye ofte enn elektriske biler. Seksjonssjef Jon Erik Holst i DSB har sett på antall rapporterte bilbranner fra 2016 til 2019:

- I denne perioden ble det registrert 60 elbilbranner og 2651 branner i bensin- og dieselbiler. Når vi justerer tallene i forhold til at det finnes rundt 2,5 millioner fossilbiler og rundt 250 000 elbiler i Norge, ser vi at bensin- og dieselbiler brenner fire til fem ganger så ofte som elbiler, sier Holst til Faktisk.no

Brann fra lekkasjer

De fleste bilbranner skyldes lekkasjer av drivstoff eller andre væsker på varme motor- og eksosdeler. Et eksempel på dette er den siste tilbakekallingen til Mercedes som ble varslet i oktober. Mange modeller med firesylindret bensinmotor, produsert mellom sommeren 2019 og sommeren 2020, kalles nå tilbake fordi det kan oppstå en lekkasje av olje fra turboen. Dersom oljen treffer en varm turbo eller et varmt eksosanlegg, er det fare for at det oppstår brann.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer