– Elbiler tar ikke oftere fyr enn bensin- og dieselbiler. Snarere tvert imot, sier Sigurd Folgerø Dalen, fungerende informasjonssjef i Oslo brann- og redningsetat, til Teknisk Ukeblad.
Dersom batteriet til en elbil tar fyr, er det vanskelig å slukke. Men det skal mye til før batteriet tar fyr, ifølge Dalen.
Tirsdag brøt det ut en voldsom brann i et parkeringshus ved Stavanger lufthavn. Mellom 200 og 300 biler anslås å være brannskadd. Flere medier meldte at brannen startet i en elbil, men det er senere blitt tilbakevist. Brannen startet i en eldre dieselbil, en Opel Zafira fra 2005.
Gjensidige bekymret for elbilbranner
Bjarne Aani Rysstad, kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet Gjensidige, er blant dem som har uttrykt bekymring spesielt for brann i elbiler i parkeringshus.
Han sier det er en situasjon de har fryktet lenge.
– Generelt i parkeringshus så er det trangt og små flater. Særlig hvor det er mange elbiler har vi fryktet dette. Ofte har du lange rekker med ladestasjoner hvor brannvesenet ikke kommer inn, i hvert fall ikke med bil, og da har du det gående, sier Rysstad til TV 2.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger