Kona Electric tilbakekalles

Bremsene kan svikte

Hyundai kaller tilbake over 6000 Kona Electric i Norge på grunn av problemer med bremsene.

MANGE I NORGE: Totalt kaller Hyundai tilbake 105.000 Kona Electric og Kona ladbar hybrid for å oppgradere programvaren slik at bremsekraften beholdes dersom det oppstår feil i sensorer i systemet. I Norge er det solgt rundt 6100 biler. Foto: Markus Pentikainen
MANGE I NORGE: Totalt kaller Hyundai tilbake 105.000 Kona Electric og Kona ladbar hybrid for å oppgradere programvaren slik at bremsekraften beholdes dersom det oppstår feil i sensorer i systemet. I Norge er det solgt rundt 6100 biler. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er det såkalte «Integrated Electronic Brake System» i Kona Electric, Kona Hybrid og hydrogenbilen Nexo som er problemet. Ifølge EUs overvåkningsorgan for feil på produkter, Rapex, kan bremseeffekten til bilene bli så kraftig redusert at det føles som om bremsene forsvinner dersom en sensor sender feil signal til en styreenhet og bilens ESP-lampe tennes.

En talsmann for Hyundai sier til tyske myndigheter at fabrikken kaller tilbake 105 000 biler over hele verden.

6100 biler i Norge

Tilbakekallingen gjelder biler som produsert fra januar 2018 til og med mars 2020. I Norge er det i denne perioden solgt 5545 Kona Electric gjennom den norske Hyundai-importøren. I tillegg er det bruktimportert nesten 550 Kona Electric, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Ifølge den norske Hyundai-importøren er de i full gang med oppgradering av de aktuelle bilene. Biler som er solgt både i Danmark og Sverige er også berørt av denne bremsefeilen og må tilbake på verksted for sjekk og reparasjon.

Oppdatering i gang

- Jeg kan bekrefte at vi er i gang med kampanjen som omfatter oppdatering av en failsafe-funksjon i programvaren for ABS/ESP på Kona Electric, Kona Hybrid og NEXO slik at dersom det skulle oppstå feil med interne sensorer i systemet, så sikres full bremsekraft fremfor i verste fall kun redusert kraft. Det er ikke snakk om at det er svakhet i programvare eller komponent som gjør at det er fare for komponentsvikt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer