Kona Electric tilbakekalles

Bremsene kan svikte

Hyundai kaller tilbake over 6000 Kona Electric i Norge på grunn av problemer med bremsene.

MANGE I NORGE: Totalt kaller Hyundai tilbake 105.000 Kona Electric og Kona ladbar hybrid for å oppgradere programvaren slik at bremsekraften beholdes dersom det oppstår feil i sensorer i systemet. I Norge er det solgt rundt 6100 biler. Foto: Markus Pentikainen
MANGE I NORGE: Totalt kaller Hyundai tilbake 105.000 Kona Electric og Kona ladbar hybrid for å oppgradere programvaren slik at bremsekraften beholdes dersom det oppstår feil i sensorer i systemet. I Norge er det solgt rundt 6100 biler. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er det såkalte «Integrated Electronic Brake System» i Kona Electric, Kona Hybrid og hydrogenbilen Nexo som er problemet. Ifølge EUs overvåkningsorgan for feil på produkter, Rapex, kan bremseeffekten til bilene bli så kraftig redusert at det føles som om bremsene forsvinner dersom en sensor sender feil signal til en styreenhet og bilens ESP-lampe tennes.

En talsmann for Hyundai sier til tyske myndigheter at fabrikken kaller tilbake 105 000 biler over hele verden.

6100 biler i Norge

Tilbakekallingen gjelder biler som produsert fra januar 2018 til og med mars 2020. I Norge er det i denne perioden solgt 5545 Kona Electric gjennom den norske Hyundai-importøren. I tillegg er det bruktimportert nesten 550 Kona Electric, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

DU MÅ SJEKKE: I Norge er det brukt-importert og solgt rundt 550 Hyundai Kona Electric utenfor de offisielle Hyundai-forhandlerne. Her må eierne selv sjekke med selgeren om bilen kan ha feil på bremsene. Foto: Markus Pentikainen
DU MÅ SJEKKE: I Norge er det brukt-importert og solgt rundt 550 Hyundai Kona Electric utenfor de offisielle Hyundai-forhandlerne. Her må eierne selv sjekke med selgeren om bilen kan ha feil på bremsene. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Ifølge den norske Hyundai-importøren er de i full gang med oppgradering av de aktuelle bilene. Biler som er solgt både i Danmark og Sverige er også berørt av denne bremsefeilen og må tilbake på verksted for sjekk og reparasjon.

Oppdatering i gang

- Jeg kan bekrefte at vi er i gang med kampanjen som omfatter oppdatering av en failsafe-funksjon i programvaren for ABS/ESP på Kona Electric, Kona Hybrid og NEXO slik at dersom det skulle oppstå feil med interne sensorer i systemet, så sikres full bremsekraft fremfor i verste fall kun redusert kraft. Det er ikke snakk om at det er svakhet i programvare eller komponent som gjør at det er fare for komponentsvikt.

- Vi har allerede oppdatert rundt 2000 biler, og fortsetter arbeidet kontinuerlig framover til samtlige berørte biler er oppdatert. Det er helt trygt for kundene å benytte bilene sine, sier produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen hos Hyundai Norge til Dinside.

Bilene som er bruktimportert og solgt gjennom forhandlere utenfor Hyundai-systemet, har imidlertid ikke den norske importøren kontroll på. Her må eierne selv følge opp å ta kontakt med selgeren for å sjekke om deres biler kan ha denne feilen på bremsene.

KLAGDE PÅ BREMSENE: Sammen med Tesla Model 3 var Kona Electric den beste elbilen i vår store vinterbiltest i 2019. Testene avslørte imidlertid dårlige bremser og lang stopp-strekning. Foto: Markus Pentikainen
KLAGDE PÅ BREMSENE: Sammen med Tesla Model 3 var Kona Electric den beste elbilen i vår store vinterbiltest i 2019. Testene avslørte imidlertid dårlige bremser og lang stopp-strekning. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Dårlige bremser

I 2019 vant Kona Electric Dagbladets store vintertest av elektriske biler, til tross for at bilen også der fikk kritikk for dårlige bremser:

«Kona er en rimelig elbil som overrasker med gode egenskaper på vinterføre. Kjøreegenskapene er en av dens sterkeste sider. Bilen oppfører seg som en helt vanlig bil på veien og har trygge egenskaper i kritiske manøvrer. I tillegg har den et godt varmeapparat og lang elektrisk rekkevidde. Bilen klarer over 300 kilometer i kaldt vær. Bilen har imidlertid de dårligste bremsene i testen og har lange bremsestrekninger», heter det i konklusjonen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer