Da Volkswagen lanserte åttende generasjon Golf tidligere i år, skulle den by på det største teknologiske framskrittet noen gang i bilens historie. Den skulle blant annet få hybriddrivverk og en stor digitalisering av brukergrensesnitt og mulighet for oppkopling via nettet.

VW-kunder får 9,1 milliarder
Men alt har ikke gått etter planen. Under produksjonen av bilen ble det oppdaget feil på dataprogrammene i bilen, noe som førte til forsinkelser. I mai ble leveransene av Golf stoppet på grunn av feil ved e-Call systemet, som automatisk varsler nødetatene dersom bilen er involvert i en alvorlig ulykke.

Flere VW-biler rammet
Nå kalles 38 000 biler tilbake til verkstedet på grunn av en feil som gjør at bremsepedalen kan løsne ved en kraftig oppbremsing. Det er en dårlig sveis som skal være årsaken. Feilen rammer ikke bare Golf, men også noen eksemplarer VW Golf Sportvan, Tiguan, Touareg og T-Roc. Alle bilene er av 2020-modell med automatgir. Det er en kvalitetssjekk internt hos Volkswagen som har avslørt denne svakheten. Så langt er det ikke kjent at feilen har medført ulykker.

NÅ: Farlig kollisjonspute i 23 bilmodeller
- Vi kaller tilbake alle bilene, sjekker pedalene og reparerer dersom det er nødvendig, sier en kilde hos Volkswagen til nettstedet car-recalls.eu

Nå får du denne som elbil
Kan løsne ved nødbrems
Hvor mange biler som kalles tilbake i Norge vet vi ikke ennå. Vi har ikke lyktes å få en kommentar fra Volkswagen i Norge. Totalt er det så langt i år solgt rundt 5000 Golf i Norge, men ved utgangen av november var bare 219 av disse med bensinmotor.

Informasjonssjef Marcus Thomasfolk hos den svenske Volkswagen-importøren sier følgende til Vi Bilägare:
- På biler med DSG-girkasse i en begrenset produksjonsperiode i 2020, er det risiko for at det er en dårlig sveis mellom selve bremsepedalen og fotplaten på pedalen. Dersom pedalen trykkes inn med mer kraft enn vanlig, for eksempel ved en nødbrems, kan det ikke utelukkes at fotplaten kan deformeres eller løsne helt.