Brenselcelle-bilen i et nøtteskall

De aller fleste bilprodusenter mener i dag at brenselcellen er fremtidens bilmotor. Vi tar en kikk på virkemåte, fordeler og ulemper.

Publisert
Sist oppdatert

Alle de store bilprodusentene har arbeidet med brenselcelle-teknologi i flere år, og de fleste av dem har vist frem prototyper. Foreløpig har imidlertid ingen satt en brenselcellebil i serieproduksjon. Hvorfor?

Teknologien ennå ikke moden

Det er mange årsaker til at det vil gå mange år før Kari og Ola kjører rundt i brenselcelle-biler. For det første er teknologien ennå ikke moden. Bilprodusentene sliter blant annet med å utvikle motorer som fungerer ved lave temperaturer.

Eksplosivt drivstoff

Et annet og stort problem er selve drivstoffet. Brenselcelle-motoren går nemlig ikke på bensin eller diesel, men på hydrogen. Og det er flere problemer knyttet til dette grunnstoffet. Blant annet blir hydrogen svært farlig når det kommer i kontakt med luft. En gnist er alt som skal til for å skape en eksplosjon, noe Hindenburg-katastrofen var et skremmende eksempel på. Det er derfor en stor utfordring å utvikle hydrogen-tanker som tåler både variable temperaturer og brutale kollisjoner.

Manglende infrastruktur

Som du sannsynligvis er klar over, finnes det ikke hydrogen-pumper på dagens bensinstasjoner. Brenselcelle-bilen er med andre ord avhengig av at det bygges ut såkalt infrastruktur for hydrogen. Dette innebærer i praksis en storstilt og ressurskrevende utbygging av hydrogen-pumper. I denne sammenheng må det utvikles omfattende sikkerhetstiltak for tanking, oppbevaring og bruk av hydrogen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.