Alle de store bilprodusentene har arbeidet med brenselcelle-teknologi i flere år, og de fleste av dem har vist frem prototyper. Foreløpig har imidlertid ingen satt en brenselcellebil i serieproduksjon. Hvorfor?
Teknologien ennå ikke moden
Det er mange årsaker til at det vil gå mange år før Kari og Ola kjører rundt i brenselcelle-biler. For det første er teknologien ennå ikke moden. Bilprodusentene sliter blant annet med å utvikle motorer som fungerer ved lave temperaturer.
Eksplosivt drivstoff
Et annet og stort problem er selve drivstoffet. Brenselcelle-motoren går nemlig ikke på bensin eller diesel, men på hydrogen. Og det er flere problemer knyttet til dette grunnstoffet. Blant annet blir hydrogen svært farlig når det kommer i kontakt med luft. En gnist er alt som skal til for å skape en eksplosjon, noe Hindenburg-katastrofen var et skremmende eksempel på. Det er derfor en stor utfordring å utvikle hydrogen-tanker som tåler både variable temperaturer og brutale kollisjoner.
Manglende infrastruktur
Som du sannsynligvis er klar over, finnes det ikke hydrogen-pumper på dagens bensinstasjoner. Brenselcelle-bilen er med andre ord avhengig av at det bygges ut såkalt infrastruktur for hydrogen. Dette innebærer i praksis en storstilt og ressurskrevende utbygging av hydrogen-pumper. I denne sammenheng må det utvikles omfattende sikkerhetstiltak for tanking, oppbevaring og bruk av hydrogen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger