Bristol Fighter S: Ti sylindre, 660 hester

Bristol er antakelig mer kjent som flybygger enn som bilprodusent - Bristol Blenheim var et kjent bombefly som deltok i Battle of Britain. Her har de satset skikkelig for å minne publikum om at merket fortsatt finnes.

Publisert
Sist oppdatert

I 2002 viste Bristol prototypen på en ny heftig sportsbil, logisk nok kalt Fighter, bygget rundt den voldsomme Chrysler V-10 motoren som finnes i Dodge Viper. Nå er den å få kjøpt - også i en enda kraftigere variant enn "basis"-modellen som yter 532 hestekrefter: Fighter S kan skilte med 628 til 660 hester

Variabel effekt

Ja, Bristol oppgir faktisk to effekttall for den tisylindrede motoren på åtte liter. Dette kommer av at det oppstår aerodynamisk overtrykk i innsugingssystemet i høy hastighet, noe som tilfører mer krefter. Dreiemomentet er solide 790 newtonmeter ved 3.900 omdreininger i minuttet. Standardgirkasse er sekstrinns manuell, men en firetrinns automat kan fås alternativt.

Funksjon før form

Ifølge Bristol selv er Fighter i høy grad en ingeniørbil. Hovedmålet har vært å skape en meget rask men velbalansert sportsbil samtidig som merkets luksuriøse image ivaretas. Hvis man synes bilen ser litt "rar" ut finnes forklaringen altså her - design er kommet i annen rekke. Aerodynamiske hjelpemidler har ifølge Bristol ikke vært nødvendig.Tyngdepunktet er svært lavt og vektfordelingen 48% foran og 52% bak. Karrosseriet er i håndbanket aluminium og karbonfiber. Interiøret domineres av Wilton-tepper og mykt skinn.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.