Britisk renessanse

Lotus Evora erstatter Esprit med noe så sjeldent som 2+2-konfigurasjon og midtmotor.

Publisert
Sist oppdatert

Vi annonserte i forkant av London-utstillingen at Lotus Esprit skulle få sin etterfølger. Bilen som ble presentert fikk navnet Evora, etter at det lenge var blitt spekulert i om den skulle hete Eagle.

Project Eagle

Evora-prosjektet het da også "Project Eagle" men det har muligvis oppstått noen problemer med bruksrett til navnet. Uansett: Her er altså Lotus' første helt nye sportsbil på svært lenge (Exige, Europa og 2-eleven er videreutviklinger av Elise, som dukket opp i 1995). Nykommeren er større og mer raffinert enn de mindre slektningene med blant annet et elegant interiør i britisk sportslig stil. I Evora skal opp til 198 centimeter høye personer kunne ta plass, noe som ikke er mulig i en Lotus Elise. (Lotus presiserer at dette betyr 99 % av alle amerikanske menn).

Fra Toyota

Kraftkilden kommer fra Toyota. Det dreier seg om en V6-motor med et slagvolum på 3,5 liter (2GR-FE) som, etter tuning fra Lotus-ingeniørene, yter 280 hestekrefter. Den er koblet til en sekstrinns manuell girkasse, også den fra Toyota. Dreiemomentet er på maksimalt 342 newtonmeter ved 4.700 omdreininger. Dette skal gi bilen muligheten til å akselerere fra 0 til 100 på rundt 5 sekunder i og med at bilen, i tråd med Lotus' grunnprinsipp om at ytelser først og fremst oppnås gjennom lav vekt, kun veier cirka 1.350 kilo.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer