Bilens sesongarbeider er klimaanlegget. De fleste som har slike anlegg trykker nemlig på knappen merket med et iskrystall - eller A/C - når temperaturen begynner å synke, og lar den være i fred til svettedråpene igjen begynner å piple frem på pannebrasken utpå vårparten.
Men et klimaanlegg har flere oppgaver enn å sørge for at innetemperaturen er behagelig til tross for at solen baker som verst.
Tørker luften
På vinterstid er det lett å dra fuktighet inn i bilen. Snø, slaps og vann trives utmerket både i tepper og på gulvmatter i den kalde årstiden, og når temperaturen i bilen begynner å bli behagelig fordamper det. For ikke å snakke om når hele familien setter seg i en iskald bil etter endt skitur varme og svette kropper legger tilsynelatende igjen flere liter kondens og dugg på innsiden av rutene som blir melkehvite. Lar du kilmaanlegget jobbe, tørker det luften og duggproblemene reduseres.
Kan bli dyrt
Men å skru av klimaanlegget har også en økonomisk side. Det kan nemlig bli dyrt å ikke bruke anlegget en hel vinter, for et klimaanlegg bør brukes innimellom - spesielt dersom det er et eldre anlegg. Grunnen er at pakningene på eldre anlegg er avhengige av sirkulasjon for ikke å tørke ut. Nye anlegg har blitt bedre, men også de bør kjøres med jevne mellomrom.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger