Brukt elbil til under 50 000

Det er fullt mulig å skaffe seg en brukt elbil til under 50 000 kroner. I tillegg er den superbillig å kjøre med.

UNDER 50 000: Det finnes bra elbiler til under 50 000 kroner som kan ta deg greit fram og tilbake til jobb eller fritidsaktiviteter. Vi har plukket ut fem eksempler. I tillegg koster de deg nesten ingen ting å kjøre på strøm sammenliknet med bensin eller diesel. Foto Rune Korsvoll
UNDER 50 000: Det finnes bra elbiler til under 50 000 kroner som kan ta deg greit fram og tilbake til jobb eller fritidsaktiviteter. Vi har plukket ut fem eksempler. I tillegg koster de deg nesten ingen ting å kjøre på strøm sammenliknet med bensin eller diesel. Foto Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Buss og tog passer ikke for alle. Mange er avhengig av bil for å komme seg til og fra jobb. Eller til og fra fritidsaktiviteter. Men hvor billig er det mulig å få dette til? Er det mulig å skaffe seg en rimelig bil som i tillegg er billig å bruke?

Vi har plukket fram fem eksempler på brukte. elektriske biler med grei kjørelengde som koster 50 000 kroner eller mindre. Det må man kunne kalle et svært gunstig kjøp.

FLATT BATTERI: Framover vil nok mange bilister oppleve at de ikke får start på bilen, da kan det være lurt å ha dette trikset på lur. Video: Rune Korsvoll. Vis mer

Kjører svært billig

For skal du kjøre billig, er det nemlig elbil som gjelder. De fleste lader hjemme, og det betyr at du betaler rundt kr 1,50 per kilowatt time, moms og avgifter inkludert. Strømstøtten til private gjør at det ikke koster noe mer selv om strømprisene blir høyere. Dersom elbilen din bruker 1.50 kilowatt på mila, betyr det at du slipper unna med en kostnad for «drivstoff» på kr 2,25 per mil.

Kjører du derimot en bensin- eller dieselbil som bruker 0,8 liter per mil, snakker vi fort om 16 kroner per mil med en pumpepris på rundt 20 kroner.

Rimelige elbiler

Kjører du 150 mil i måneden er regnestykket bare til «drivstoff» enkelt: Elbilen koster 360 kroner per måned, mens bensin- eller dieselbilen koster 2400 kroner per måned.

BATTERIET HOLDER: Frykten for ødelagte batterier i brukte elbiler er overdrevet. Nissan har testet batteriene i over 400 000 Leaf og funnet at de i gjennomsnitt varer i 22 år før effekten har blitt så dårlig at de ikke er brukbare i bil lenger. Foto: Nissan
BATTERIET HOLDER: Frykten for ødelagte batterier i brukte elbiler er overdrevet. Nissan har testet batteriene i over 400 000 Leaf og funnet at de i gjennomsnitt varer i 22 år før effekten har blitt så dårlig at de ikke er brukbare i bil lenger. Foto: Nissan Vis mer

I tillegg er prisen for å kjøre i bommene, for alle som må passere slike på vei til jobb, fortsatt rundt halvparten for en elbil.

Nå sier det seg selv at det ikke er de flotteste, største og mest luksuriøse elbilene du får for 50 000 kroner. Ikke heller bilene med den lengste rekkevidda. Blant de seks bilene vi har plukket ut, finner du blant annet Nissan Leaf, som var en av de første moderne elbilene og nå Norges mest solgte elbil. Her finner du også småbiler som Mitsubishi i-MiEV og Citroën C-Zero og toseters varebiler som Peugeot Partner.

Batteriet holder

Legger du 10 000 - 20 000 kroner til i et kjøp, kan du også få biler som Renault Zoe, Fiat 500 og VW e-UP på listen,

Selv om bilene fort blir sju-åtte år gamle, har vi plukket ut eksemplarer som har ganske kort kjørelengde og dermed flere år igjen på veien. Det store spørsmålet er ofte hvor lenge batteriet i bilene holde og hvor mye effekt de taper i løpet av noen år.

Nissan er en av bilprodusentene som har undersøkt dette på 400 000 Leaf-modeller fra 2011 og framover. Mange av bilene har gått i Norge.

Konklusjonen er at batteriet lever i gjennomsnitt i 22 år. Det er betydelig lengre enn de fleste bilene.

FEM BILLIGE BRUKTE

Mitsubishi i-MiEV

Mitsubishi i-Miev., liten og kul, men med kort rekkevidde. Foto: Mitsubishi
Mitsubishi i-Miev., liten og kul, men med kort rekkevidde. Foto: Mitsubishi Vis mer

Årsmodell 2015. Km kjørt 53 000. Pris kr 47 900,-

I-Miev kom til Norge i 2010 og var en av de første moderne elbilene på norske veier. Dette er en liten bil som er registrert for fire, men med et bagasjerom på bare 235 liter. I tillegg har den et batteri på bare 16 kWt, som gir en rekkevidde på rundt 10 mil. Det er lite i forhold til dagens standard, men kan holde til jobbpendling. Da den kom kostet i-Miev 250 000 kroner. Da de siste bilene ble solgt her hjemme, hadde prisen sunket til rundt 150 000 kroner. Denne bilen ble også solgt under navnet Citroën C-Zero og Peugeot i-On.

Nissan Leaf

Nissan Leaf - Norges mest solgte elbil, også som brukt. Foto: Nissan
Nissan Leaf - Norges mest solgte elbil, også som brukt. Foto: Nissan Vis mer

Årsmodell 2012. Km kjørt 76 000. Pris kr 44 900,-

Leaf kom allerede i 2011, er Norges mest solgte elbil og finnes i godt utvalg til rimelige priser som brukt. Første generasjon har en motor på 109 hester og var oppgitt med en rekkevidde på 199 kilometer. Dette økte noe etter diverse oppgraderinger. Andre generasjon Leaf har opptil 38 mils rekkevidde. Leaf er på størrelse med VW Golf og registrert for fem. Også bagasjeplassen er bra. Vær oppmerksom på en del USA-importerte biler i markedet uten norsk navigasjon, ombordlader og så videre.

Nissan e-NV200

Nissan e-NV200 - elbilen for en stor familie. Foto: Rune Korsvoll
Nissan e-NV200 - elbilen for en stor familie. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Årsmodell 2014. Km kjørt 158 000. Pris kr 50 000,-

Bilen vi har plukket ut er en varebil med to seter og et bagasjerom på over 1000 liter. E-NV200 finnes også som sjuseters familiebil der de to bakerste setene kan felles ned når de ikke brukes. Da er den en del dyrere enn 50 000 kroner. Mye av teknologien er den samme som du finner i Nissan Leaf, med forhjulstrekk og en motor på 109 hester. Rekkevidda oppgis til 20 mil, men i NAFs sommer-test gikk den rundt 27 mil.

Peugeot Partner Electric

Peugeot Partner - som tre-seters varebil eller femseters familiebil. Foto; Peugeot
Peugeot Partner - som tre-seters varebil eller femseters familiebil. Foto; Peugeot Vis mer

Årsmodell 2013. Km kjørt 48 400. Pris kr 48 400,-

Vår Partner er en varebil med stort bagasjerom. Det spesielle er at den har tre seter foran. De fleste varebiler har vare to. Bilen kommer også som femseters familiebil, men da til en høyere pris. Bilen har 67 hesters motor og forhjulstrekk. Med andre ord er ikke dette noen racerbil, men en praktisk bil for deg som har behov for å frakte ting. Bilen har et batteri på 22,5 kW og rekkevidda på de eldre utgavene oppgis til 170 kilometer. Tester på norske veier har avslørt at du kan forvente en noe kortere rekkevidde. De nyere utgavene har lengre rekkevidde.

Renault Kangoo ZE

Renault Kangoo - mest solgt som varebil i Norge. Foto: Renault
Renault Kangoo - mest solgt som varebil i Norge. Foto: Renault Vis mer

Årsmodell 2013. Km kjørt 81 500. Pris kr 49 900,-

I Norge er Renault ZE (betyr Zero Emission) mest solgt som varebil i Norge. Da har den to seter foran og et svært stort bagasjerom som passer til alle som har behov for å frakte mye. Den finnes også med fem seter s familiebil, og selv da har den et stort rom bak. Da må du over 50 000 kroner for en brukt. Bilen har et batteri på «bare» (etter dagens målestokk) 22 kWt, og 2013-utgaven oppgis til en rekkevidde på 17 mil. Det er imidlertid etter den gamle og snille NEDC testmetoden, så regn med å kjøre noe kortere. I tester får imidlertid bilen skryt for god kjørekomfort.