Både i mobilen din og i de fleste elbiler er det såkalte litium-ion batterier. Foreløpig er det ikke gjort noen store studier i Norge på holdbarheten til elbil-batteriene, men to uavhengige studier i utlandet gir en god pekepinn på hvor mye de taper seg etter lengre tids bruk.
I Nederland har professor Maarten Steinbuch ved det tekniske universitetet i Eindhoven studert rekkevidda på brukte Tesla Model S. Han har innhentet data fra eiere av flere hundre biler og sett på gjenværende rekkevidde etter hvert som bilene er blitt eldre.
Tåler fint opp mot 300.000 km
Den siste rapporten fra studien kom i fjor høst. For biler som er kjørt 50.000 kilometer er batteriet svekket med en prosent, mens det er 91 prosent av effekten igjen på biler som har kjørt 270.000 kilometer. Dette er gjennomsnittstall for alle bilene i undersøkelsen. I Norge garanterer Tesla batteriene i bilene sine i åtte år – riktignok uten noen kapasitetsgaranti. Det ser uansett ut til at kapasiteten holder svært bra.
Kjølig klima gunstig
Nissan Leaf er verdens mest solgte elbil med over 300.000 biler på veien. Den har vært i Norge siden 2011 med et 24 kWh batteri og de siste par åra med et 30 kWh batteri og litt lenger rekkevidde. I år kom andre generasjon av bilen i salg. Det ligger med andre ord mer erfaringsdata hos Nissan enn hos andre elbilprodusenter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger