
I Tyskland er enkelte modeller av S-klasse blant de bilene som taper seg aller mest i verdi, men prisvariasjonene er svært store. Poenget er at det på kontinentet er aller størst etterspørsel etter de dieseldrevne variantene (S300 TD og S350 TD). Disse er det lavest verditap, og høyest bruktbilpriser på. Dermed kan norske bilkjøpere som hungrer etter en solid og tørst V12-er boltre seg i gode tilbud, men langt mer bil for pengene får du dersom du velger S280 eller S300.
I 1999 kom den nye S-klassen på markedet, og det er særlig de siste utgavene av den utgåtte W124, altså 1998-modellene, som har et ekstremt verditap. Dette kan du utnytte til din egen fordel.
Det er ekstrem prisforskjell på de ulike modellene i S-klassen på bruktmarkedet, og det er tilsvarende ekstrem forskjell i kjørelengde. Mange av disse bilene har kjørt svært langt (30 - 50.000 km/år)
Teknisk avansert og solid
S-klassen er Mercedes' flaggskip med tanke på komfort og sikkerhet, og generelt byr S-klasse på teknisk avanserte løsninger, men dette går ikke utover driftssikkerheten, viser flere av våre kilder.
Problemet er kostnadene: selv om du kan få "mye bil for pengene" er det relativt dyrt å eie en S-klasse, særlig med tanke på vedlikeholdskostnadene -- hvert verkstedsbesøk kan bli smertefull for lommeboka
Dette er feilene
Karosseri: | - Rust ikke noe problem. Sjekk likevel eksosanlegg, som er dyrt å skifte. |
Motor: | - Svært slitesterke motorer, men sjekk avgassene, som gjerne holder et for høyt nivå. Det er svært dyrt å foreta en motoroverhaling/justering. |
Diverse: | - Dekk: Ofte slitte dekk. |
- Bremser: Ujevn bremsevirkning. | |
- Kjølevann: Kjølesystemet kan ha lekkasjer. | |
- Lekkasje på styreservopumpe | |
- Elektronikk: feil på sentrallås, feil på setejustering. | |
- Slitte støtdempere |
Dette er historien
1991: | - W140 introduseres |
1993: | - Ny modellbetegnelse (S erstatter SE) |
1994: | - Facelift med endringer i front og hekk. Klimaanlegg standardutstyr. |
1995: | - 5-trinns automatkasse innføres |
1996: | - S300 TD erstatter S350 TD. Sidekollisjonsputer blir standard |
1998: | - Ny modell introduseres |
Konklusjon
Alt i alt holder S-klassen seg meget godt på bruktmarkedet, og får du tak i en lite kjørt S-klasse med en av de minste motorene trenger det ikke bli for dyrt å eie en slik bil. Men jo mer motor, jo høyere kostnader. Og da snakker vi slett ikke om astronomiske forbrukstall.
Vår anbefaling: S600. En fantastisk V12-motor med nydelig gange. Forbruket er ikke verre enn rundt 1,5 pr. mil. Har du råd til å reparere en slik bil er det bare å sette i gang.
Beste kjøp: S320 eller S280. Vi anbefaler uansett at du velger bil som er produsert etter ansiktsløftingen i 1994.