Alfa Romeo 164 kom til verden som et samarbeidsprisjekt mellom Fiat, Lancia, Saab og, selvfølgelig, Alfa Romeo. Motorene utviklet de ulike bilprodusentene selv, og mens Saab ville ha motorer med turbo, ville Fiat ha mindre motorer. Lancia og Alfa Romeo ville begge ha større og sterkere motorer. Derfor finner du en to-liter som minste alternativ til 164, mens den største var en 3-liters V6. Ytelsene spant fra beskjedne 143 til heftige 232 hestekrefter. Litt uvanlig kanskje, med 164 ble faktisk også tilbudt med en dieselmotor, slagvolumet var 2,5 liter og ytelsen 125 hester. Turbo var en selvfølge. En utgave av Alfa Romeo 164 kunne i tillegg leveres med firehjulsdrift.
Dette er feilene
Motor:- Vannpumper, defekte (modeller før 1990)- Slitte registerreimer (bør skiftes hver 60.000 kilometer)Karosseri:- Lite rust, bortsett fra biler som ikke er fagmessig opprettet etter ulykker.Elektronikk:- Defekte vindusheisere, blinklysrelé, varslellys og, og, ogDiverse:- Slitte bremseskiver- Fukt i reflektorene- Ulyder fra dashbord
Slik er historien
1988:Lansering av Alfa Romeo 164, fire og sekssylindrede motorer (2,0/143 Hk og 3,0/184 Hk)1990:Introdusering av toppmodellen 164 QV (Quadrifoglio Verde), V6 - 200 Hk1991:Ny to-liters turbomotor (204 Hk)1993:Nye motorer; 2,0 liter (144 Hk), 3,0 V6 (180 Hk), 3,0 24v V6 (210 Hk) og QV (232 Hk).1994:2,5 liter turbodiesel (125 Hk) introdusert og 164 Q4 - med firehjulsdrift.1997:Produksjonsstans
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger