Citroën BX var i produksjon i elleve år, resultatet er at det vrimler av forskjellige utgaver - selv om man bare hadde muligheten til å velge mellom kombi-kupe eller stasjonsvogn.
Motormessig har franskmennene stort sett holdt seg til trauste firesylindrede motorer, med ytelser fra 62 og opp til 160 hestekrefter i den sportslig GTi-utgaven. Dieselmotorer har også vært å finne under panseret til BX, høydepunktet der er vel turbodieselen med 90 hestekrefter.
De langt fleste BX var utstyrt med forhjulsdrift, men kombi-kupeen kunne dessuten leveres med firehjulsdrift.
Dette er feilene
Motor:- Oljelekkasje- Termostat for kjølevifte defekt (kan føre til overoppheting og motorskader.)Karosseri:- Lite rust- Vinduet i C-stolpen som er av acryl, blir sprøtt. Fare for sprekker.- Motoren til vindusviskeren defekt.Diverse:- Lekkasje i hydraulikkanlegget- Utette "fjæringskuler"- Rust i eksosanlegg- Slitte bremseksiver og -belegg
Dette er historien
1983:Citroën lanserer sin BX serie.1984:BX GT lansert1985:Citroën BX Break introdusert. (Break er Citroënsk for stasjonsvogn)1986:Modellendringer1987:Den sterkeste BX hittil; GTi 16v med 160 hester.1989:BX 4WD med firehjulsdrift1993: BX kombi kupe går ut av produksjon1994:Siste Citroën BX forlater samlebåndet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger