Bruktbil: Citroën 2CV -Når karismaen ruster

Den har blitt elsket, hatet, observert med blomsterkasse og uten blomsterkasse, James Bond har kjørt den og den evig banjospillende Kari Svendsen. Vi snakker naturligvis om klassikeren Citroën 2CV.

Bruktbil: Citroën 2CV -Når karismaen ruster
Publisert

Kult eller katastrofe? Ja, man kan saktens spørre, men det er nå engang slik at 2CV har blitt en kultbil. Opprinnelig var den frankrikes svar på den tyske bobla. Le Deux Chevaux var bilen som skulle sørge for at Franskmennene slapp å gå til butikken for å hente sine pariserloffer.Skjønt bilen er også en katastrofe; riktignok bugner ikke bilen over av tekniske fiksfakserier, men det som er har likevel en tendens til å slå seg vrangt, og rust trives som alpelua på en franskmanns hode. En ting stopper imidlertid aldri, og det er motoren. Den tosylindrede maskinen på 0,6 liter og 29 hester er en sliter, og den gir seg ikke.

Dette er feilene

Motor:- Løse tenningskabler- Defekt tennspoleKarosseri:- Rust, over altDiverse:- Utett tak (Gjelder kabrioletutgavene)- Defekt håndbrems- Slitt kingpin, må smøres hver fjortende dag!!

Slik er historien

1948:2CV A introduseres. Motor; 375 ccm, ni hester, toppfart 65 kilometer i timen1958:Shara med firehjulsdrift, to motorer og ingen bagasjeplass1970:2CV 4; 435 ccm, 24 hester 

2CV 6; 602 ccm, 29 hester1975:Firkantede hovedlys erstatter de runde1980:2CD 4 forsvinner. Større bensintank (25 Liter)1981:Trommelbremsene foran erstattes av skiver. Utstyrsnivå Charleston kommer også dette året.1990:Produksjon av 2CV avsluttes

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.