Kult eller katastrofe? Ja, man kan saktens spørre, men det er nå engang slik at 2CV har blitt en kultbil. Opprinnelig var den frankrikes svar på den tyske bobla. Le Deux Chevaux var bilen som skulle sørge for at Franskmennene slapp å gå til butikken for å hente sine pariserloffer.Skjønt bilen er også en katastrofe; riktignok bugner ikke bilen over av tekniske fiksfakserier, men det som er har likevel en tendens til å slå seg vrangt, og rust trives som alpelua på en franskmanns hode. En ting stopper imidlertid aldri, og det er motoren. Den tosylindrede maskinen på 0,6 liter og 29 hester er en sliter, og den gir seg ikke.
Dette er feilene
Motor:- Løse tenningskabler- Defekt tennspoleKarosseri:- Rust, over altDiverse:- Utett tak (Gjelder kabrioletutgavene)- Defekt håndbrems- Slitt kingpin, må smøres hver fjortende dag!!
Slik er historien
1948:2CV A introduseres. Motor; 375 ccm, ni hester, toppfart 65 kilometer i timen1958:Shara med firehjulsdrift, to motorer og ingen bagasjeplass1970:2CV 4; 435 ccm, 24 hester
2CV 6; 602 ccm, 29 hester1975:Firkantede hovedlys erstatter de runde1980:2CD 4 forsvinner. Større bensintank (25 Liter)1981:Trommelbremsene foran erstattes av skiver. Utstyrsnivå Charleston kommer også dette året.1990:Produksjon av 2CV avsluttes
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger