XM er flaggskipet fra Citroën - og det er virkelig et skip. For en XM er en STOR bil med mye plass og masser av komfort. Motorutvalget i XM er rikt; fra små to-liters bensinmotorer opp til eksklusive trelitere i V-form. Ytelsen har variert fra 110 hestekrefter og opp til 200 for de store V6 motorene. Foruten bensin, har det også vært dieselmotorer å finne under panseret på XM. Minstemann er på 2,1 liter og yter 110 hestekrefter, mens den største oljebrenneren rår over 2,5 liter og 130 hester.
XM leveres både som kombi og stasjonsvogn.
Dette er feilene
Motor:- Styringsenheten for tenning og innsprøytning defekt.- Spenningsregulatoren defekt- OljelekkasjerKarosseri:- Rust, ikke noe stort problemDiverse:- Problemer med komfortelektronikken (elektriske vindusheisere, sentrallås,osv)- Slitte bremser- Ødelagte lykter, ofte feil justert- Problemer med hydropneumatisk fjæring
Dette er historien
1989:- XM introdusert1991:- Stasjonsvogner, Break, lanseres.1994:- XM oppgraderes, ny grill og nye speilI dag:- Modellen produseres og selges fortsatt. I Norge begynner prisene på 325.900 kroner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger