Daihatsu Charade er en småbil, men hadde allikevel to forskjellige karosserier. Det ene, og det vanligste, var en kombi. En litt større sedan ble også produsert. Bilen ble kalt shortback, og ble ikke noen stor suksess - i alle fall ikke her hjemme. Motorene i Charade har vært mange og mildt sagt spesielle. På bilene produsert før 1994 års modell fant man stort sett tresylindrede maskiner - enkelte hadde til og med turbo. Etter 1994 fikk Charade firesylindrede motorer med slagvolum som varierte fra 1.3 til 1.6 liter. Ytelsene spente fra 75 til 105 hestekrefter.
Vanlige feil og mangler
I følge undersøkelser gjort av tyske TÜV stopper Charade relativt sjeldent. Mekanisk har de ry på seg for å være solide. Allikevel må man være oppmerksom på at det ofte kan være oljelekkasjer fra både motor og gearkasse. Ser du på en turbo utgave, må du forsikre deg om at alle oljeservicer er fulgt opp. Turboladerne er nemlig veldig vare for dette. Har det vært slurvet med dette kan resultatet være at turboen skjærer seg. Kjølesystemet har en tendens til å lekke kjølevann, dette må sjekkes før kjøp.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger