BRUKTBIL: En evig stjerne?

Mercedes-Benz er kjent for kvalitet og komfort –likevel kan mørke skyer i horisonten true Mercedes-Benz- stjernen.

BRUKTBIL: En evig stjerne?
Publisert

Som drosjer kjenner kanskje de fleste av oss E-klasse fra Mercedes-Benz best. Faktum er imidlertid at siste generasjon ikke lenger trenger å være en telefon unna, snarer et par skritt. For det er ikke noen tvil om at Mercedesen med de fire øynene har inntatt bruktmarkedet.

Introdusert på det norske markedet i juni 1995, og arvtager etter sliteren W124, skulle E-klassen med den radikale fronten snart vekke følelser. Om designet var vågalt, var imidlertid konseptet velprøvet. Mercedes-Benz E-klasse kom nemlig både som sedan og som stasjonsvogn T-modell. Motorutvalget strakk seg fra enkle 2-liters bensinmotorer og opp til kompliserte og kraftige V8 motorer. På dieselsiden var også utvalget stort. Motorutvalget til E-klasse var med andre ord rikelig.

Dette bør du se etter
  
Karosseri:- Sjekk rust rundt vindusrammene på dørene.
Motor:- De fleste motorene er driftssikre.
 - Kilereimene som driver diverse pumper og generatorer må skiftes hver 90.000 kilometer.
 - Slitt dynamo
Diverse:- Oljelekkasje fra differensialen.
 - Sjekk ulyder fra differensialen
 - Biler produsert før 1997 hadde problemer med spenningstopper. Resultatet er at pærer ryker.
 - Hjulopphenget kan ha slitasje dersom bilen har kjørt langt.

Historikken til E-klasse i grove trekk
  
1996: - Ny E-klasse lanseres i Norge, med et helt nytt design.
1997:- 230E blir E240, med V6 motor. De sekssylindrede bensinmotorene blir V-motorer og E420 blir E430.
2000:- Oppgradert E-klasse. Ny front, nye speil og ny hekk. Forkammer, dieselmotorer blir byttet ut med CDi motorer (Common-Rail).


Konklusjon

Bør man ta sjansen på en brukt E-klasse fra Mercedes-Benz? Rustproblematikken er mest av kosmetisk art, men se opp for differensialer som lekker og ulyder fra differensialen. Vær også klar over at mange E-klasser har hatt liv som drosjer. Det betyr lang kjørelengde, men som regel også godt vedlikehold. Likevel er det ikke til å komme fra at drosjer blir mer slitt enn biler som er kjørt av en forsiktig direktør eller brukt som familiebiler. Forlang prisavslag.

BRUKTBIL: En evig stjerne?

På statistikken fra tyske TüV kommer dessuten E-klasse godt ut hva gjelder feil og mangler. På biler som er mellom 1 og 3 år gamle har E-klasse en feilrate på 3,1 prosent, mens gjennomsnittet er på 4,7 prosent. På biler som er fra 4 til 5 år gamle gjentar dette bildet seg. Feilraten er 6,3 prosent mens gjennomsnittet er 9,3 prosent.

Prismessig er imidlertid E-klasse fortsatt en dyr bil. En 1998 modell E240 + har for eksempel en bruktbilpris på om lag 400.000 kroner, og stasjonsvognsutgaven er enda noen tusenlapper dyrere.

Det leder oss til at E-klasse som bruktbil er et trygt kjøp, men vær beredt på at du må betale for stjernen – også som bruktbil.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer