Tipo ble levert som kombi, og er omtrent like stor som en Volkswagen Golf. I de første årene ble den utelukkende levert i en femdørs versjon. Motorene spenner fra 1.4 liter/70 hk til en toliter med 16 ventiler og 146 hk. Dieselmotorer fantes også, i Tipo var den på 1.9 liter, dan hadde turbo og 90 hk.
Vanlige feil og mangler
Det har vært en gemen oppfatning av at Fiat har hatt store problemer med biler som ruster. Det har de også. Forgjengeren til Tipo, nemlig Ritmo gjorde ikke stort annet. Onde tunger ville ha det til at selv stiftene på salgsbrosjyrene på denne bilen var et offer for rust.
Tipo ruster også, men ikke på langt nær så mye. Italienerne skjønte nemlig at ikke alle hadde sydlandsklima, enkelte måtte slite seg igjennom lange vintre og fuktige høstkvelder. Derfor forzinket de mange av karrosseriplatene. Det betyr at det som idag ruster mest på Tipo er eksosanlegget, men det ruster til gjengjeld også - grundig. Selv om rustproblemet har blitt bedre bør man nok også sjekke kanaler og chassis. En inspeksjon av karrosseriet er nok heller ikke dumt.
Sjekk også vannpumpa og dynamoen, disse har en tendens til å bli slitt. Hører du skrapelyder fra gearkassen er det et tegn på at synkroniseringsringene er slitt. Det er dyrt å reparere.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger