Bruktbil: Ford Escort - Nær toppen

Escort er et navn som klinger godt i ørene til motorsport-interesserte. I første rekke er likevel bilen en typisk familiebil på godt og vondt.

Ford Escort er Ford sitt bidrag i kompaktklassen. Foto: Jan Harry Svendsen
Ford Escort er Ford sitt bidrag i kompaktklassen. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Publisert

Og fleksibiliteten gjenspeiles i karosserivariantene sedan, stasjonsvogn 3-dørs kombi og femdørs kombi.Noe av det som er bra med Escort er at det er mulig å skreddersy en bil som passer akkurat til deg og ditt bruk. Ett uttall av karosserivarianter og ikke minst motorer til å flytte på karosseriene sørger for det.

Ikke mange biler har en spennvidde fra 60 til 220 hestekrefter. I dette intervallet finner du nær sagt alt hva ditt hjerte kan begjære. Dieselmotorer finner man også, alle er på 1.8 liter men effekten er forskjellig. Uten turbo er ytelsen 60 hester, med er den enten 70 eller 90.

Escort trekker vanligvis på forhjulene, men også firehjulsdrift har vært å finne under karosseriplatene. En av dem heter Escort RS Cosworth. Men disse hører til sjeldenhetene og er vel kun for de spesielt interesserte.

Vanlige feil og mangler

Før du kjøper en Escort bør du sjekke bilen grundig. Ofte finner man oljelekkasje fra motor og gearkasse. Problemer er det også med slitt tannreim, dersom denne ryker under kjøring kan det i verste fall bety motorbytte. Dynamoen kan dessuten lade dårlig eller være defekt, et annet probleme er at lyset i instrumentpanelet kan falle ut. Tenningselektronikken har det også vært problemer med, resultatet er at bilen stopper. Rust skal man heller ikke avskrive som en mulig trussel, spesielt eksosanlegget har en egen evne til å tiltrekke rust, men også understell og bærende konstruksjoner kan være angrepet. En god regel er å sjekke dette selv om bilen tilsynelatende ser rustfri ut. Ta ut matter og løft på tepper, kjenn etter fuktighet og bruk gjerne en skrutrekker til å slå med dersom du mistenker rust. Har for eksempel bilen ikke fått noen rustbehandling siden den var ny bør alarmklokkene begynne å ringe. Sjekk også bilens fordekk, er de ujevnt slitt tyder det på at hjulstillingen er gal.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer