Bruktbil: Ford Scorpio - Storbil med særpreg

I 1985 ble Ford Scorpio lansert. Med modig design og blokkeringsfrie bremser som standard skulle den være Ford sitt våpen i kampen om storbilkjøpernes gunst.

Bruktbil: Ford Scorpio - Storbil med særpreg
Publisert

Vi skrev 1985, den gangen man fortsatt lærte å pumpebremse på trafikkskolen - og det året Ford utstyrte den første bil noensinne med den blokkeringsfrie superbremsen som standard. Men Ford angrep tingene i litt feil rekkefølge, for i storbilsklassen skulle man enten ha sedan eller stasjonsvogn - og Ford lanserte en kombikupe. Senere kom imidlertid Scorpio både som sedan og stasjonsvogn, men da hadde nyhetens interesse dabbet av.

Under panseret på Scorpio fantes det en rekke forskjellige motorer, både som firesylindrede rekkemotorer og som mer sofistikerte V6ere. Diesel fantes også.

Dette er feilene

Motor:- Slitte tannreimer- Oljelekkasjer- Vannlekkasjer- Defekt vannpumpeKarosseri:- Lite rust- Porøse tetningslister- Defekte eller slitte dørlåserDiverse:- Slitt synkronisering i gearkasse

Dette er historien

1985:- Ford introduserer Scorpio. Scorpio 4x4 kommer mot slutten av året.1986:- Introduksjonen av Scorpio 2,5 turbo Diesel med 115 hester.1987:- Nok en ny motor lanseres, denne gangen er det en 2,8-liters V6 med 145 hester.1989:- Firesylindret to-liters bensinmotor med 120 hester finner veien til Scorpio.1990:- Ford introduserer den etterlengtede Ford Scorpio sedan.1992:- Stasjonsvognsutgaven kommer sammen med en generell oppgradering. Ny V6 motor med 2,9-liters slagvolum, 24 ventiler og 195 hester.1995:- Den første generasjonen Scorpio erstattes av andre generasjon.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.