Karosseriet er enkelt, men desigen var tøff når bilen ble lansert for snart 16 år siden. Som småbil oppfylte den nemlig de fleste kravene. Den var liten og den var praktisk, men plassen i baksetet passet ikke til voksne. Kombikarosseriet kom i to varianter, både som tre og femdørs. I tillegg fantes Corsa TR som var en sedanutgave.Motorene var små, fra 1.2 til 1.4 liter. Ytelsene var derfor heller ikke generøse, fra 45 til 82 hester. En GSi versjon fantes også. Den hadde 100 hester, men er vel kun for spesielt interesserte.To dieselmotorer finnes også, 1.5 liter og 50 hester og en turbomotor på 67.
Vanlige feil og mangler
Opel Corsa lider av mange feil, rust og lekkasjer. Skal man under bilen kan det være lurt å ha med seg en paraply, for her drypper oljen ut fra de fleste kanter. Dieselmotoren er nesten umulig å få tett, bensinutgavene er bedre men også de har en tendens til ville lekke litt mye. Gearkassen har problemer med å holde på væsken. Det har også vannpumpene.Neste problem er korrosjon. Spesielt oppmerksom skal man være på modeller som er produsert før 1990, disse hadde nemlig en rustbeskyttelse som ikke var bra nok. Vanlige steder hvor rusten liker å oppholde seg er karosseriplater, eksosanlegg og bremseledninger, men også reflektorene i hovedlyktene er utsatt. Problemer er det også med det elektriske anlegget. Kabelforbindelser korroderer og er ofte utsatt for irr, innimellom løsner de også. Tenningsanlegget og tennkablene kan dessuten være defekte.Sjekk også om det er dødgang i vinduspusserne, er det det kan du risikere at de slutter å virke akkurat når du trenger dem. Slitte bremser, med ujevn bremsevirkning er en annen ting som oppstår relativt hyppig. Motorene er stort sett solide, men kommer du over en bil hvor eier ikke kan dokumentere at alle servicer er fulgt bør du styre unna. Motorene trenger nemlig tilsyn for at de skal fungere knirkefritt og biler som ikke har fulgt servicene har neppe hatt et tilfredsstillende ettersyn. Det største problemet da kan være at registerreimen er slitt, ryker den under kjøring blir det dyrt.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger