Bruktbil: Peugeot 306 - Fristende løvinne

God plass og komfortable og sportslige kjøreegenskaper gjør at Peugeot 306 appellerer til mange nybilkjøpere. Få feil og høy kvalitet burde sørge for at den også vil appellere til bruktbilkjøperne.

Peugeot 306 produseres fortsatt, designet er det derfor lite å si på. Foto: Jan Harry Svendsen
Peugeot 306 produseres fortsatt, designet er det derfor lite å si på. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Publisert

Karosserivariantene er mange, 306 finnes som kombi med tre eller fem dører, sedan, stasjonsvogn og cabriolet. Med et så stort utvalg på karosserisiden burde også motoralternativene stå i stil, og det gjør de.

Her finnes det nemlig det meste. Alt fra en liten 1,1 liters bensinmotor på 60 hester til en råtass på 160, har funnet et lunt rede i motorkassen til 306. Å ramse opp alle alternativene vil føre for langt, vi kan forsikre om at det er mange.

Om ikke dette skulle være nok, finnes det også to dieselmotorer. Den ene er en ordinær forkammermotor, mens den andre har turbo. Begge motorene har 1,9 liters slagvolum, uten respirator er ytelsen 64 hester, med er den 90.

Vanlige feil og mangler

Karosserirust på Peugeot 306 er ikke et tema. Helt rustfri er allikevel ikke den lille løvinnen, bremseledninger og eksosanlegg er begge hyppig oppsøkt av rust.

Mekanisk kan det også være enkelte ting som det kan være lurt å ta en nærmere titt på. Turbodieselutgaver som er kjørt hardt kan ha brente toppakninger, mens bensinmotorene ofte har defekte termostater. En defekt termostat kan føre til overopphetning og motorskader.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.