De er ypperlige for deg som har etablert deg, og som frakter en skokk med unger, enten det er kjøring til og fra fotballtrening, skole, eller andre aktiviteter.
SUV er i en voksende trend, noe som også gir seg utslag i bruktmarkedet. "Alle" vi lha firehjulsdrift, også de som skal ha brukt. Tidligere var det umulig å få en 7-seter av moderat størrelse, men etter hvert kom også dette. Nå er de tilgjengelige som bruktbiler, men hvilken bør du velge?
Vi har testet Nissan Qashqai +2 mot Mitsubishi Outlander - to bombesikre valg av japansk kvalitet.
Nissan Qashqai + 2
Den er ingen designperle og forsvinner fort i mengden, men Nissan Qashqai er et bruktbilvalg som passer de aller fleste som er ute etter en sju-seter.
Da den ble lansert skulle den appellere til mennesker som ikke nødvendigvis var ute etter en diger og tørst firehjulstrekker, men som ønsket seg mange av de samme egenskapene i en mer moderat innpakning.
De ønsker å sitte høyt, ha god lasteevne, og muligheten for å komme frem på ubrøytede hytteveier. Dette duger Qashqai veldig godt til.
Flere motorer
Bilen kom med to forskjellige motoralternativer dersom du ønsker å kjøre på bensin, henholdsvis 1,6- og 2 liter, mens det kom tre dieselvarianter i form av en 1,5, 1,6- og 2-liter.

Nissan Qashqai +2
Bilen kommer som både for- og firehjulsdrift enten med manuell eller automatkasse.
LES OGSÅ: Dette bør du se etter når du skal kjøpe bruktbil
Greit utstyrt
I tillegg kom den i sin tid i tre utstyrsvarianter: Visia, Acenta og Tekna. Seks kollisjonsputer er standard for alle, så vel som ESP. I baksetet finnes to Isofix-fester for barneseter.
Alle kommer også med klimaanlegg, blåtann og radio/CD-spiller med fjernstyring fra rattet, samt kjørecomputer.
Oppover i utstyrsklassene kan man også få panorama glasstak, navigasjon med ryggekamera og 7-tommers fargeskjerm, parkeringsassistanse, xenon-lys, automatisk nedblendbare speil og fartsholder.
I 2010 kom en facelift som innebar ny designet front, med andre lykter og panser, skjermer og baklykter. Innsiden fikk også mindre oppgraderinger i form av nye oppbevaringsrom, lys i fotbrønnen og en ny skjerm i midtkonsollen.
LES OGSÅ: Dette bør du sjekke inni bilen

Mitsubishi Outlander
Bilen som først var klar i 2005, men ikke nådde våre grenser før 2007 var en helt ny bil i forhold til sin forgjenger. Av det mest merkbare kan størrelsen trekkes frem.
Nå om dagen vil kanskje de som graver litt under panseret rynke på nesen, da den ble levert med en 2,0 TDI motor fra VW med pumpedyse-innsprøytning.

Faktaboks Mitsubishi Outlander
Outlander er produsert på samme mal som PSA-modellene Citroën C-crosser og Peugeot 4007, og fikk i likhet også flere motoralternativer.
Blant disse finner vi 2-literen fra PSA, 2,2-literen fra Mitsubishi, en 2,4-liters bensinutgave, samt en 3-liters V6 som ikke ble levert til Norge.
Man har også valget mellom dobbeltkløtsj-kasse, 6-trinns manuell og trinnløs CVT-automat på 2,4 litern.
Godt utstyrt
Til 7-seter å være, kan Outlander by på mye utstyr i toppmodellene. De forskjellige variantene går med navnene Invite, Intense, Intense+, Instyle og Instyle+.
Disse kan blant annet inneholde xenon-lys, delskinn eller skinnseter, pluss navigasjon og Rockford Fosgate lydanlegg.
Litt dårlig plass
På bakerste seterad er det trangt for voksne mennesker i Outlanderen. Interiøret er av god kvalitet – solid og godt sammenskrudd uten sjenerende raslelyder.
Den er også litt romsligere enn Qashqai, og lastekapasiteten med nedlagte seter er 882 liter, i motsetning til 550 liter.

KONKLUSJON
Outlander vinner denne duellen med et hårstrå, bokstavelig talt. Baksetene i Qashqai er ikke beregnet for noen over 1.60 meter, hvilket betyr at du skal være relativt kortvokst for å trives der bak over lengre tid. Outlander byr seg frem med mye plass, til tross for at den ser litt gammeldags ut. Den byr også på en fornuftig pris, selv om Qashqaien er billigere.