Volvo 850 sedan ble introdusert i 1991, herregårdsvognen - som Volvo ynder å kalle sine stasjonsvogner - ble først introdusert to år etter. Mange ulike motorer har funnet veien ned i motorrommet til 850en. Alle har de vært femsylindrede, og alle, untatt en, har vært bensinmotorer. Med slagvolum fra to-liter og opp til 2,5 liter, med og uten turbo, har ytelsene variert i fra beskjedne 126 hestekrefter til brutale 250 i 850R.
En dieselmotor har også vært å finne under panseret, den vil tidligere eiere av Audi 100 TDi kjenne igjen. Motoren, på 2,5-liter, utviklet 140 hestekrefter og var brukt i Volvo 850 på lisens fra Audi.
Dette er feilene
Motor:- Utette kjøleslanger; se etter vanndråper under bilen og sjekk festepunktene til slangene.- Problemer med registerreimene opp til modellåret 1993- Utett eksosmanifoldKarosseri:- 1991-92 modeller hadde problemer med speninger i rutene, ofte førte det til sprekker og brudd.Elektronikk:- Batteri og lading
Dette er historien
1991:- Lansering av 850 sedan, motor 2,4 liter og 170 hester.1992:- Andre versjon, GLE. Samme motor men med 140 Hk1993:- Introduksjon av 850 herregårdsvogn, og ny toppmodell, T-5, med 225 Hk turbomotor.1994:- Nye motorer; 2,5-10v/ 140 Hk, 2,5-20v/ 170 Hk og en 2-liter med 125 hester.1995:- Lansering av 850 Diesel, motoren - en TDi - var fra Audi og hadde en ytelse på 140 hester.1996:- Ny toppmodell, 850R med 250 Hk. S70 og V70 mot slutten av året.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger