Bremsevæsken er ikke velsignet med evig liv, den heller. For å være noenlunde sikker på at bremsene fungerer som de skal til enhver tid, bør væsken skiftes cirka en gang hvert andre eller tredje år, eller i følge hva som står oppgitt i serviceheftet.
Vi har i et tidligere kapittel av Gjør-det-selv skolen vært inne på bremsevæskens oppgave, hvordan bremse-systemet fungerer, og hvordan du kan sjekke og etterfylle slik væske selv. Dette kan du lese her.
Cola-liknende farge
Du kan enkelt se når bremsevæsken begynner å bli gammel og slitt. Det er bare å åpne lokket på bremsevæskebeholderen og sjekke fargen på væsken. Frisk, ny væske er tilnærmet blank. Begynner den å anta en cola-liknende farge, betyr det at den er moden for utskiftning.
Når du gjør dette, er det viktig at du får ut all den brun-svarte væsken og erstattet den med ny. Er du ikke helt sikker på hvordan du gjør dette riktig, bør du heller gi jobben til en mekaniker. Bremsene er en for viktig del av bilen til at man bør prøve og feile på de.
Fuktighet
Bremsevæsken tiltrekker seg naturlig fuktighet, slik at det med tiden vil blande seg en liten andel vann i bremsevæsken. Dette kan føre til at væskens kokepunkt reduseres, noe som igjen vil påvirke væskens effektivitet og øke bremselengden. Når kokepunktet reduseres betyr det at det dannes mer dampblærer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger