Den nye motoren, som altså er resultatet av et utviklingssamarbeid mellom PSA Peugeot Citroen og Ford Motor Company, gjør en kjempejobb i Xsara Picasso. Fleksibilene er tunge og krever mye dreiemoment og flere modeller føles både tunge og trege med små bensinmotorer med foreksempel 1,6-liters slagvolum.
Lite slagvolum
Denne motoren har også et slagvolum på 1,6 liter og yter 110 hestekrefter ved 4.000 omdreininger i minuttet. Forskjellen kontra en bensinmotor merkes med at denne har et maksimalt dreiemoment på 240 newtonmeter ved 1.750 omdreininger. Det beskjedne slagvolumet gjør det mulig å holde prisene nede her hjemme, men til tross for sin fysiske størrelse er den sterk. 0 til 100 skal bilen klare på gode 10,8 sekunder og 60 til 90 i fjerde gir skal den klare på 7 sekunder. Xsara Picasso føles sprek med denne motoren og det fines også en ekstra "overboost" som gir 20 newtonmeter ekstra med muskler. Vi noterer at det ikke finnes turteller på denne bilen. Det er vi vant til å bruke og savner det.
Motoren er også gjerrig på drivstoffet og Citroen oppgir et forbruk på 0,49 liter per mil ved blandet kjøring.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger