Mercedes fikk en knallsuksess da de endelig klarte å designe en A-klasse kundene ville ha. AMG hadde ikke mindre suksess med A 45.
Den hadde verdens sterkeste toliters, en håndbygget og signert motor, først med 360 hester, senere med 381 - en bil vi mistenker var nedtunet kraftig på de to første girene, for at den ikke skulle kjøre fra storebror C 63.
Grunnen til å hevde dette er at med et enkelt chip og sportsluftfilter, kan man få 425 hester og en skikkelig brutal akselerasjon.
Mercedes har skjønt at det ligger et stort marked i raske småbiler. Derfor har de allerede lansert A 35 med 305 hester. Den går i strupen på Audi S3 og VW Golf R.
Nå kommer A 45 som A og CLA. Det forbauser oss mye om den ikke kommer som CLA Shooting Brake etter hvert også.
Men ikke nok med det. Nå tilbys den også i en S-versjon (A 45 S).
Rå motor
Vi snakker fortsatt om en firesylindret, toliters motor med turbo - men helt ny. Også denne gangen blir det mest sannsynlig verdens sterkeste toliter. A 45 leverer 387 hester og 480 Nm, mens S får 421 hester og 500 Nm.
Det er strengt tatt helt nødvendig for å holde følge med Audi RS3 med femsylindret 2,5 liter med 400 hester og 480 Nm.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger