Brutale pickup-krasj

Mitsubishi greier seg rimelig bra - Nissan og Isuzu får stryk. Se bilder og video!

Publisert
Sist oppdatert

Pickup-kategorien er kommet i medienes søkelys når det gjelder sikkerhet, da denne bilklassen som tradisjonelt er ansett for å henvende seg til yrkessjåfører, i stadig større grad blir benyttet som personbiler. Etterspørselen etter de praktiske bilene med god fremkommelighet og lasteplan stiger stadig.

Mindre trygge?

Samtidig er disse kjøretøyene fortsatt i mindre grad enn andre utstyrt med full pakke kollisjonsputer og antiskrens (ESP). I november i fjor hevdet det svenske bilbladet Teknikens Värld at Toyota-pickupen Hilux viste seg ustabil og nesten veltet i den såkalte elgtesten.

Videoene av kollisjonene:

(Det tar noen sekunder før filmen vises)

  • Isuzu D-Max
  • Mitsubishi L200
  • Nissan Navara
  • Første pickup-test

    Det europeiske instituttet som organiserer uavhengige kollisjonstester, EuroNCAP, har fanget tidens ånd og har for første gang kollisjonstestet tre pickuper. Den mest solgte, Toyota Hilux, er dessverre ikke blant de bilene som måtte til pers denne gangen, men Nissan Navara, Mitsubishi og Isuzu D-Max er representative for kategorien selv om sistnevnte ikke i Norge kommer som familiebil med plass til barn bak per i dag.

    For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

    Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

    Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer