Bugatti Chiron er offisiell

For tolv år siden annonserte vi den nye, ultimate superbilen fra Bugatti. Nå gjør de det igjen.

KILOPRIS 11.300 KRONER: Her er nye Bugatti Chiron, den nye hyper-bilen fra den franske produsenten, som er en del av Volkswagen-konsernet. Med sine 1.500 hestekrefter bør den bli en verdig arvtaker etter Veyron. Innstegspris for den to tonn tunge råtassen: 2,4 millioner euro - før avgifter. Foto: JAMIESON POTHECARY
KILOPRIS 11.300 KRONER: Her er nye Bugatti Chiron, den nye hyper-bilen fra den franske produsenten, som er en del av Volkswagen-konsernet. Med sine 1.500 hestekrefter bør den bli en verdig arvtaker etter Veyron. Innstegspris for den to tonn tunge råtassen: 2,4 millioner euro - før avgifter. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I GENÈVE: Hyperbil. Det er begrepet vi må ty til når vi snakker om noe så rått som dette. Mens Lamborghini her på Genève-messen viser sin spektakulære Centenario, en superbil med 770 hestekrefter, trår konsernfetter Bugatti til med nesten det dobbelte i sin nye... hyperbil.

Den kommer mer enn tolv år etter at vi omtalte det som den gangen slo ned som en bombe i bilverdenen: Bugatti EB 16/4 Veyron som med sine 1.001 hester og toppfart på 407 kilometer i timen var tidenes heftigste sportsbil i produksjon.

Men vi hadde sett forløperen, som faktisk hadde nesten hele designen på plass, allerede på bilutstillingen i Tokyo i 1999!

Den siste av totalt 400 eksemplarer ble solgt i fjor.

1.500 hester

Chiron heter etterfølgeren. Den er i likhet med Veyron (Pierre Veyron), oppkalt etter en kjent Bugatti-racerfører - Louis Chiron. Tallene som gir hakeslepp er som følger: 1.500 og 1.600. Det er henholdsvis effekten i hestekrefter og dreiemomentet i newtonmeter. Sistnevnte skal være tilgjengelig hele veien fra 2.000 til 6.000 omdreininger per minutt. Motoren er W16-maskinen på åtte liter med overlading fra fire to-trinns turboladere og ladeluftkjøler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer