I GENÈVE: Hyperbil. Det er begrepet vi må ty til når vi snakker om noe så rått som dette. Mens Lamborghini her på Genève-messen viser sin spektakulære Centenario, en superbil med 770 hestekrefter, trår konsernfetter Bugatti til med nesten det dobbelte i sin nye... hyperbil.
Den kommer mer enn tolv år etter at vi omtalte det som den gangen slo ned som en bombe i bilverdenen: Bugatti EB 16/4 Veyron som med sine 1.001 hester og toppfart på 407 kilometer i timen var tidenes heftigste sportsbil i produksjon.
Men vi hadde sett forløperen, som faktisk hadde nesten hele designen på plass, allerede på bilutstillingen i Tokyo i 1999!
Den siste av totalt 400 eksemplarer ble solgt i fjor.
1.500 hester
Chiron heter etterfølgeren. Den er i likhet med Veyron (Pierre Veyron), oppkalt etter en kjent Bugatti-racerfører - Louis Chiron. Tallene som gir hakeslepp er som følger: 1.500 og 1.600. Det er henholdsvis effekten i hestekrefter og dreiemomentet i newtonmeter. Sistnevnte skal være tilgjengelig hele veien fra 2.000 til 6.000 omdreininger per minutt. Motoren er W16-maskinen på åtte liter med overlading fra fire to-trinns turboladere og ladeluftkjøler.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger