Det ble altfor lenge å vente for tyske Delta 4x4. Firmaet spesialiserer seg på offroad-ombygging av mange typer biler, mest SUV og pick-up, men Teslaen er et bevis på at kreativiteten deres er stor.

Lar deg lade «feil vei»
De var også involvert i Model 3 Pickup, som plutselig ble hot på nettet i fjor.
Og det er slett ikke noe dårlig valg av bil for oppgaver i terrenget. For selv om Teslaen totalt mangler sperrer og koblinger mellom akslene, eller kanskje nettopp derfor, er den ganske så kapabel i terrenget.

Det er nemlig få som slår de på ESP-system (elektronisk stabilitetskontroll). Siden akslene trekkes av hver sin elmotor, kan man tillate seg langt raskere respons av motoreffekt. Ettersom bremsesystemene er blitt så bra de seneste årene, kan de reagere rekordraskt ved hjulspinn og overfører derfor effekt over til hjul som har grep.

Bygde sin egen Tesla pickup!
Det er ekstremt viktig for biler med kort fjæringsvei. Da hender det ganske raskt at et hjul blir hengende oppe i lufta.
Model 3 kan være en glimrende for ubrøytede hytteveier og et kult alternativ for deg som vil vise litt muskler.
For det er lenge til vi ser snurten av Cybertruck. Under en samtale med Jay Leno tidligere i år, uttalte Tesla-sjef Elon Musk at bilen bør krympes fem prosent i alle retninger slik at folk får plass til den i garasje eller på parkeringsplass.

Det betyr i praksis at bilen må utvikles fra start.

Model Y sliter så voldsomt med kvalitetsproblemer i USA at kundene nekter å ta dem i mot, skriver blant annet nettstedet Electrek. Og dersom det ikke blir bedre for bilene som skal produseres i deres nye fabrikk i Tyskland for det europeiske markedet, kan det bli lenge å vente.
Delta gjør ikke veldig store forandringer med Model 3. De setter på et løftesett som løfter den 2,5 centimeter. Men det du legger mest merke til, er de voldsomme hjulene. Den har fått skikkelige 18-tommers terrengfelger med terrengdekk fra Cooper i dimensjonen 245/45.
Løftesettet koster 430 euro, dekkene 1.300 og felgene 2.300 euro. Altså rundt 45.000 kroner.
