Lightyear One

Bygges i Finland, lades av solceller

Finske Valmet har bygd både Saab, Fisker og Porsche. Nå skal fabrikken bygge denne elbilen, som skiller seg ut på flere måter.

ELBIL: Denne bilen skiller seg ut på flere måter. Video: Lightyear One. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Lightyear heter et nytt, nederlandsk elbil-selskap. One heter den første modellen de har utviklet. Nå er den klar for produksjon og det skal skje i Finland. Nylig inngikk Lightyear en avtale med Valmet Automotive, som tidligere har bygd blant annet Saab 93 Cabriolet, Porsche Boxter og Mercedes A-klasse. Også norske Think skulle bygges der etter at den flyttet fra Aurskog. Etter bare noe få eksemplarer var imidlertid Think konkurs.

- Vi er glade for å ha funnet en produksjonspartner som kan bygge denne eksklusive elbilen sammen med oss, sier sjefen for Lightyear, Lex Hoefsloot i en pressemelding.

BLIR DYR: Det skal bygges bare 946 eksemplarer av bilen og prislappen blir trolig på rundt 1,4 millioner kroner. Foto: Produsentena
BLIR DYR: Det skal bygges bare 946 eksemplarer av bilen og prislappen blir trolig på rundt 1,4 millioner kroner. Foto: Produsentena Vis mer

Bruker lite strøm

Ifølge avtalen, skal fabrikken bygge den første prototypen tidlig neste år. I midten av 2022 skal produksjonen av til sammen 946 Lightyear One settes i gang.

Under avdukingen av bilen, forklarte Hoefsloot hvorfor målet er å bygge verdens mest energi-effektive elbil:

- Å få ned energiforbruket for hvert kjørte kilometer, gjør de mulig å få lengre rekkevidde ut av et mindre batteri. Siden batteriet er den dyreste delen av en elbil, betyr det igjen at vi kan ha en lavere pris på bilen ut til kundene, sa Lightyear-sjefen.

KOMMER I 2022: Produksjonen av bilen starter neste sommer på fabrikken til Valmet i Finland. Foto: Produsenten
KOMMER I 2022: Produksjonen av bilen starter neste sommer på fabrikken til Valmet i Finland. Foto: Produsenten Vis mer

Dekket med solceller

Lightyear One skiller seg fra mange andre elbiler på flere måter. For det første blir dette en av bilene med lavest luftmotstand, noe bildene også klart viser. Batterikapasiteten blir på bare 60 kWt, men til tross for det får det skal den klare en rekkevidde på 72,5 mil.

For å oppnå dette er blant annet hele taket på bilen dekket med solceller, som ifølge produsenten vil kunne gi en ekstra rekkevidde på sju mil hver dag.

Bilen må da kjøres eller parkeres i sollys. Hvor mye solcellene lader en overskyet vinterdag, sier ikke fabrikken noe om.

Fire motorer

Bilen kan også lades på en vanlig hurtiglader. Skal vi tro fabrikken kan den klare å fylle på 57 mil rekkevidde på en time.

SOLCELLE-TAK: Hele taket er dekket av solceller. Ifølge fabrikken, skal disse kunne lade strøm tilsvarende sju mils rekkevidde hver dag når bilen står i sollys. Foto: Produsenten
SOLCELLE-TAK: Hele taket er dekket av solceller. Ifølge fabrikken, skal disse kunne lade strøm tilsvarende sju mils rekkevidde hver dag når bilen står i sollys. Foto: Produsenten Vis mer

Bilen har en elektrisk motor i hvert hjul som sørger for framdriften.

På grunn av det lave antallet som skal produseres, og at den har mye ny teknologi, blir Lightyear One relativt dyr. På prislappen kommer det trolig til å stå rundt 1,4 millioner kroner. Den er dermed neppe helt i tråd med fabrikkens visjon om å bygge biler som gir ren mobilitet for alle. Det kan imidlertid forandre seg i 2024. Da har Lightyear planer om å starte byggingen av en mindre og billigere elbil som er mer beregnet på vanlige kjøpere.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer