Legendarisk bilmerke får nytt emblem

Bytter logo

Snart må du nok kikke én ekstra gang på bilene for å se hvilket merke det er.

BYTTER LOGO: Franske Renault bytter ut den gamle logoen sin til fordel for en ny diamant, på alle nye biler fra og med 2024. Video: Renault Vis mer
Publisert

Renault er kanskje ikke bilmerket som får fram spyttproduksjonen og sikkelet fra munnen din, men det franske bilmerket er likefullt en av verdens giganter innen det de driver med.

Firmaet ble grunnlagt i Paris-forstaden Boulogne-Billancourt, av brødrene Louis, Marce og Fernand Renault tilbake i 1898 - for 123 år siden. De fikk først suksess innen motorsport, før de begynte å levere biler til drosjenæringen i hovedstaden.

Selger godt i Norge

Siden har Renault forblitt en av verdens største produsenter av biler. Småbilen Renault Clio hadde innen 2016 solgt godt over 12 millioner biler, og markerte seg med det som tidenes 18. mest solgte bilmodell gjennom tidene.

Og motorsportsatsingen har blitt videreført, hvorpå det franske bilmerket har vunnet både fører- og konstruktørmesterskapet i Formel 1 flere ganger.

Her hjemme har bilprodusenten i dag mest suksess med elbilen Renault Zoe. Til dags dato har de levert ikke mindre enn 14 447 eksemplarer av de små og rimelige elbilene til det norske markedet - mange av dem innen bildeling og til bruk innen kommersielle tjenester.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer