Mercedes-Benz har de siste årene spyttet ut en rekke nye og tildels vanvittig kraftige bensinmotorer, deriblant en kompressormatet 5,4-liters V8-motor og en turbomatet 5,5-liters V12er. Med disse motorene har Mercedes-Benz ligget et hestehode foran erkekonkurrentene Audi og BMW.
Audi og BMW forbi
På dieselfronten derimot, har ikke Mercedes-Benz vært like overlegne. Riktignok har E- og S-klasse vært tilgjengelige med en 3,2-liters rekkesekser. Denne yter 204 hestekrefter og 500 Nm, og er dermed en potent kraftkilde. Likevel, sammenlignet med de nye 3,0-liters seksylindrede dieslene fra Audi og BMW, er ikke denne motoren lenger ledende. Audis 3,0-liter yter riktignok ikke mer enn 450 Nm, men leverer 225 hestekrefter i A6 og hele 233 hestekrefter i A8. BMW har to 3,0-litere, hvorav den svakeste yter 500 Nm og 218 hestekrefter. Den råeste, som sitter i 535d, yter utrolige 560 Nm og 272 hestekrefter.
Et annet problem med Mercedes-motoren er det faktum at den er en rekkesekser. Denne konfigurasjonen betyr at motoren blir svært lang, noe som har forhindret muligheten til å kombinere motoren med firehjulsdrift.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger