Cayenne: Fire år og ansiktsløftet

De siste års definitive jappesymbol, Porsche Cayenne, er nå offisielt ansiktsløftet. Paddens tunge øyelokk er blitt smale og sinte. Og motorene enda sintere.

Publisert
Sist oppdatert

Andre generasjons Cayenne kommer fire år etter at Porsche gjorde dristig furore med sin første utgave av macho-SUVen. Alle de tre utgavene av bilen, altså Cayenne, Cayenne S og Cayenne Turbo, får nye og vesentlig kraftigere direkteinnsprøytede bensinmotorer.

Under halvannen liter?

I disse miljøtider er det kanskje ikke så rart at tyskerne begynner pressemeldingen med å beskrive at de senker bensinforbruket med minst åtte prosent. Men det er fortsatt litt å gå på. Når en Cayenne Turbo i utgangspunktet bruker 1,56 liter per mil i blanda forbruk (2,19 liter ved bykjøring dere der nede ved brygga), er vel ikke energiforbruket noe man snakker veldig høyt om?

5,1 sekunder

Cayenne Turbo får nå ytterligere 50 hester og 80 newtonmeter fra den nye åttesylindrede dobbeltturbomotoren. Det gir en total på 500 hester og 700 newton. Null til hundre går dermed ned et halvt sekund til 5,1 sekunder. Toppfart er nå 275 kilometer i timen.Cayenne S får på sin side en større 4,8-liters V8er, fortsatt uten pustehjelp, og øker med 45 hester og 80 newtonmeter til totalen 385 hester og 500 newton. Det gir kun 0,2 sekunder forbedring av akselerasjonen, til 6,6 sekunder, men toppfarten passerer nå 250 kilometer i timen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer