Chrysler Citadel:Hybrid med mest bak og litt foran

Citadel ser muligens ut som en familiebil, og er vel nettopp det med sine fleksible løsninger. At den også er en rå, men miljøvennlig sportsbil er muligens ikke like åpenbart – men det er den altså.

Publisert

Citadel er en ren studie i hybridteknikk. Her har amerikanerne tatt utgangspunkt i sin 3,0-liters V6-motor, men gitt den gassdrift. Slik får bilen 253 hk på bakhjulene. Men – dersom DET ikke skulle være nok, sørger en elektrisk motor for drift på fremhjulene.

Elmotoren utytter den energien som oppstår når bilen triller av seg selv, eller når den bremses. Da lades et batteri, som sørger for at elmotoren alltid skal ha mulighet til å ta i litt ekstra.

I likhet med en tilsvarende prototyp fra Toyota (tidligere omtalt på DinSide), vil elmotoren sørge for en myk og miljøvennlig start, eller i form av et ekstra skyv dersom 253 hk ikke skulle være nok. Med 70 hk på fremhjulene disponerer dermed sjåføren totalt sett over 323 hk – det burde være tilstrekkelig for de mest kresne av oss…

Stasjonsvognpickup???

I tillegg er Citadel også en studie i anderledes plassutnyttelse. Bakluken er todelt, og den undre delen skil pent på plass under lasteromsgulvet. Legg også merke til det sammenfoldbare soltaket som skyves fremover – med soltaket oppe og bagasjeromsluken nedfelt, blir Citadel nærmest en, nåvel, nærmest som en Pick-up – noe som skulle passe det amerikanske marked midt i blinken!

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer