Chrysler konsept: Viper GTS/R

Detroit (DinSide Bil): Testosteron-nivået i Cobo Hall steg til nærmest uante høyde etter at Viper GTS/R gjorde sin dramatiske entre. For en mer maskulin bil finnes ikke…

Publisert

Selv om designet på Dodge Viper GTS/R er helt nytt, har ingeniørene brukt både ramme, hjuloppheng samt motor og girkasse fra dagens Viper – men målsetningen for bilen har vært en helt annen.

For Viper GTS/R skulle være en løpsbil for veien. Og ble det.

Ekstreme ytelser

Motoren har, på samme måte som bilene som har deltatt i Le Mans 24-timers løpet og vunnet, tørrsumpsmøring og en ytelse på 500 hestekrefter. Dreiemomentet, på 678 Nm, er høyt nok til å forandre retningen på jordrotasjonen – og slett ikke for pyser.

Det er heller ikke ytelsene målt i hastighet og tid, for toppfarten ligger over 320 kilometer i timen – og 0 til 100 går unna på 3,8 sekunder.

Karbonfiber

Karosseriet på Viper GTS/R er i karbonfiber, og mange steder har Dodge med vilje latt være å dekke fiberen med den knallrøde lakken som ellers dekker bilen. Gjennom 19 og 20 toms felger ser man store ventilerte skivebremser, og det er umulig å unngå å legge merke til spoilerne foran og bak. Vinkelen på spoilerne, og dermed bilens marktrykk, kan selvfølgelig justeres fra førerplass.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer