Skoda har lansert sin aller første helelektriske bil på markedet. Den lille og snertne Volkswagen e-Up ... uhm ... vi mener Skoda Citigo e iV er det produsenten kaller en praktisk fireseters bybil.
Elbilen er, som vi allerede avslørte med en forsnakkelse, nesten kliss lik Volkswagens egen e-Up. Citigo e iV har de samme målene (se faktaboks), samt et bagasjerom på 250 liter, noe som skal holde for den ukentlige handleturen. Med baksetene nedfelt skal man få plass til 923 liter med nøye stablet bagasje.



Setter foten ned for elbilmoms
God rekkevidde
Men det er som med absolutt alle elbiler - de blir målt på rekkevidde. Mens den lille retro-elbilen til Honda, som bare kalles e, er lovet å nå mer enn 200 km og den nye og større batteripakken til VW e-Up lover 260 km (leveres neste år), kommer Skodas «kopi» til å nå 265 kilometer uten lading - skal vi tro de offisielle WLTP-tallene.
Den forhjulsdrevne elbilen får en motor som yter 61 kW - tilsvarende om lag 82 hk. Maksimalt dreiemoment er oppgitt til 210 Nm, akkurat som på e-Up - pussig nok ... (eller ikke).
Batterikapasitet: | 36,8 kWt |
Rekkevidde (WLTP): | Inntil 265 km |
Effekt: | 61 kW (82 hk) |
Dreiemoment: | 210 Nm |
Toppfart: | 130 km/t |
Akselerasjon (0-100 km/t): | 12,5 sek |
Akselerasjon (60-100 km/t): | 7,6 sek |
Drivhjul: | Foran |
Mål (l/b/h): | 359,7 cm/164,5 cm/150,4 cm |
Akselavstand: | 240,7 cm |
Bagasjerom: | 250 liter |
Bagasjerom (bakseter nede): | 923 liter |
Pris: | - |
Akselerasjonen fra null til 100 går unna på samme tid som VW-tvillingen, klokket inn til 12,5 sekunder. Forbikjøringer, fra 60 til 100 km/t, tar 7,6 sekunder. Nåla stopper allerede på 130 km/t.
Når det kommer til denne topphastigheten er det imidlertid få som trenger mer fart på bykjøring. Og på store veier vil man fort holde denne farta nede, for å ikke tappe rekkevidden - som går farlig raskt nedover i høye hastigheter.

Store nyheter for BMW-fansen
Lades over natta
Ifølge importøren kan batteriet lades fra null til 80 prosent på én time, om man benytter en 40 kW hurtiglader. Med veggmontert 7,2 kW-ladeboks vil tilsvarende lading gjøres på litt over fire timer. Dermed får man fullt batteri i løpet av natten.
Utseendemessig vil Citigo e iV skille seg fra sin egen fossile forbrennings-utgave, ved at «grillen» blir lakkert i bilens farge og en ny frontstøtfanger. Elbilen får dessuten tåkelys og LED-kjørelys som standard, mens også interiøret blir revidert, melder Møller Bil.
Vi har i skrivende stund ingen pris på den kommende elbilen til Skoda, men regner med at den vil komme godt under 200.000 kroner.
- Den skal bli meget konkurransedyktig priset, og den får en lang rekkevidde for biler i dette segmentet, slår informasjonssjef Morten Moum i Skoda fast overfor Dinside.
