Det nærmer seg bilmesse. Denne gang i Frankfurt. Det betyr alltid mer eller mindre sprø konsepter. Cactus M er nok en av bilene som aldri kommer til å møte hverken sand eller asfalt.
Mulig den kunne slått til i Norge akkurat nå, dersom det hadde vært en amfibiebil, men det er det ikke.
Ser tilbake
For de fleste er dette skikkelig sært, men for de som vet sin Citroën-historie, er ikke dette hverken virkelighetsfjernt eller sært. Snarere en naturlig videreføring av Citroen Méhari som ble produsert fra 1968 til 1988.
Slik tenker Citroën seg en elektrisk variant av Méhari
For å forstå nykomlingen, må vi se litt nærmere på gamlingen først. Den er bygd på den superbillige Dyane 6, som egentlig bare var en moderne variant av Citroën 2CV.
En enkel konstruksjon med et karosseri i ABC-plast og en sensasjonelt lav vekt på 535 kilo. Méhari ble en billig og populær arbeidshest og utleiebil i sydligere strøk på 70- og 80-tallet.
Ny tolkning
Det er ingen problem å se at inspirasjonen kommer fra dagens Cactus. Modellen skulle også i utgangspunktet være en svært lett, billig, enkel og enkel bil og produsere – en direkte spirituell arvtaker for 2CV.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger