Citroën trengte egentlig ikke å slite seg ut for å få seg denne bilen som blikkfang på Paris-utstillingen; de hadde allerede på plass den spektakulære konseptbilen Hypnos og den smarte mini-fleksibilen C3 Picasso.
Spill-dynamikk
Men Nissans erfaring med GT-R hadde vist at det kan være et smart trekk å alliere seg med en spillprodusent for å skape ekstra blest og PR - om ikke for en eksisterende modell, så om merket - og for å heve andelen av den dynamiske komponenten i merkevaren.
Derfor denne Citroën GT, eller for å være helt nøyaktig: GTbyCitroën, som bilen heter offisielt. Den ble avduket i Paris, og utstillingsgåere fikk anledning til å kjøre den - om enn bare på spillkonsollen med prototypen som virtuell aktør.
Null-utslipp eller diesel-V12?
I selve spillet, Gran Turismo 5 - som foreløpig eksisterer i prolog-stadiet - er bilen elektrisk drevet med brenselcelle som energikilde. I den virkelige verden ser vi for oss at Citroën ville utstyre bilen med drivkilden som Peugeot valgte for sin nesten like spektakulære 908 RC for to år siden, nemlig en V12 HDI dieselmotor med 700 hestekrefter og et vanvittig dreiemoment på 1.200 newtonmeter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger