Citroën med forførende friskus

PSA-gruppen, som står bak både Citroën og Peugeot er på offensiven og har i løpet av de siste par årene lansert en rekke spennende modeller. Sist ut er småbilen C3.

Publisert
Sist oppdatert

PARIS (DinSide Motor): Det er ikke mange år siden franske biler hadde svært liten tiltrekningskraft på norske bilkjøpere. Citroën var regnet som det aller særeste franske merket og ble av mange oppfattet som et merke for spesielt interesserte.

Vandringen i skyggenes dal er nå over. Vi kunne for noen dager siden fortelle at Peugeot nå er Norges 3. mest solgte bilmerke og at spydspissen 307 nå har passert både Golf og Passat på salgstatistikken.

Men det er ikke bare Peugeot som har gjort det bra i det siste. Også Citroën vinner nye markedsandeler her i landet, blant annet har modellen Berlingo sørget for at det franske bilmerket fått et godt grep om varebilmarkedet. Citroën gjør det også godt på personbilmarkedet, noe som delvis skyldes den nye mellomklassebilen C5.

Enda en småbil?

Nå blir altså Citroën-paletten utvidet med nok en modell - småbilen C3. OK, da skal altså C3 erstattet Saxo, tenker du kanskje nå. Det tenkte vi også, men det er ikke tilfelle. Saxo og C3 skal produseres parallelt, noe som gjør Citroën til en svært aktiv deltaker i småbilsegmentet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer