Civic og konkurrenter

Honda henger fortsatt etter når det kommer til sikkerhetsutstyr som kollisjonsputer og ESP, men Civic tar igjen ved å være mer gunstig priset nå.

Publisert
Sist oppdatert

Vi mener at utstyr som integrert radio, lettmetallfelger og elektronisk styrt klimaanlegg ikke kan erstatte fraværet av sikkerhetsutstyr, men hvis du ser på prisforskjellen til konkurrentene har Honda tatt høyde for det. Vår 1,6 ES koster 221.930 kroner.

Gunstig

I prisklassen rundt 220.000 kroner er Civic nå konkurransedyktig fordi den er godt utstyrt. Hvis vi tar bestselgeren Toyota Corolla, som i utgangspunktet koster 221.400 kroner i utstyrsnivå Sol, og justerer prisen 4.000 kroner opp for å få lettmetallfelger og 5.000 kroner ned fordi ESP er standard, ender vi opp 1.500 kroner lavere enn Civicen.

Den samme enkle utstyrsjusteringen gjennomført for Peugeot XS 1,6 gjør at bilen som i utgangspunktet koster 219.600 kroner ender på 219.519 kroner.

Ser vi den nye Volkswagen Golf som er på skikkelig klatretur i salgstatistikkene er den ganske magert utstyrt, og mest sammenliknbare priser får vi hvis vi bruker 102 hesters varianten av 1,6-literen. Med 11,4 sekunder fra 0-100 km/t ligger den rundt ett sekund etter de andre som har 110 hestekrefter å rutte med. Hvis vi justerer en Trendline som i utgangspunktet koster 218.350 kroner ender vi på 233.850 kroner (elektronisk klimaanlegg, lettmetallfelger, radio/cd). Det er uten ESP som vil koste 4.600 kroner ekstra.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer