Per i dag er 1,2-literen det eneste motoralternativet i den nye Clio-serien. Du kan lese vår prøvekjøring av denne her. I løpet av året vil den også bli tilgjengelig med en 1,4-liters motor, men den største og kraftigste tilskuddet ligger i den nye 1,6-liters motoren som altså sitter i Si-utgaven. Og selv om 1,6-literen er betydelig sterkere enn dagens 1,2-liter, betyr ikke det at Renault har funnet frem en ny motor .
Mye kraftigere
I forhold til 1,2-literen får Si et kraftig pluss, både i slagvolum, hester og sprintvillighet. Clio Si har en 1,6-liters motor med et slagvolum på 1.598 ccm. Maksimalt dreiemoment er på 131 Nm, ved 2.500 omdreininger i minuttet, og de 90 hestekreftene får maksimal uttelling ved 5.250 omdreininger i minuttet. Dette hjelper Clio Si opp til 100 kilometer i timen på 10,6 sekunder. Toppfarten er 180 kilometer i timen.
Med noen få modifikasjoner, er dette omlag samme motor som satt i forrige generasjon Clio. Den nye versjonen av 1,6-literen har imidlertid fått et høyere dreiemoment på lave turtall. Den gamle motoren nådde maks 137 Nm ved 4.000 o/min, mens den nye bare har 131 Nm. Imidlertid er dreiemomentet på topp allerede ved 2.500 o/min. Det medfører at Renault har kunnet ta i bruk andre utvekslinger i gearkassen, og på denne måten henter man ut to gevinster; lavere drivstofforbruk, og kjappere akselerasjon.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger