Ei heller et utstrakt samarbeid med Renaults høyst oppegående designavdeling. Resultatet er Clio Sport, ingen hjerteknuser, men du verden - for en bil!
Og det verste av alt (eller beste - alt etter øynene som ser) - Clio sport er utviklet med tanke på merke-racing, men har blitt laget "med det for øye at man kan produsere bilen i et begrenset opplag for gatebruk". Hvor er påmeldingslisten?
Erstatter Spider-cupen
Clio Sport skal erstatte Renault Sport Spider med hensyn til cup-racing. Spider-cupen forsvinner neste år, og erstattes av Clio Renault Sport "Trophy"-cup - som altså skal kjøres med modifiserte Renault Sport Clio med inntil 300 hk.
Teknisk sett er Clio Sport bygget på Clio-plattform, men Renaults design- og motorsportavdeling fikk melding om at dette skulle være bilen som skulle bringe arven videre fra Reanult 5 Turbo - en av 80-tallets mest hårete løpsbiler. Clio Sport får - i gateversjon - en midtmontert 3,0-liters V6 med 250 hk.
Lav vekt - høy effekt
Chassiet, panseret, taket og bakluken er hentet direkte fra den nye Clio-modellen, de resterende karosserielementene er laget i komposittmaterialer for å redusere vekten. Motoren er midtplassert, og leter du etter bagasjerom, kan Renault opplyse om at det finner du - mellom bakseteryggene og motorkassen som ligger der bagasjerommet og halvparten av baksetene befinner seg i en "normal" Clio.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger