
Allerede da kupemodellen ble lansert tidlig i fjor visste vi at det skulle komme en kabrioletvariant. Motoralternativene er de samme som for kupeen, men kabriolet leveres ikke som 270 CDI.
Stofftak
CLK arver ikke takløsningen til SL og SLK, men får heller kalesje. Løsningen er helt automatisk og krever ingen andre fysiske bevegelser enn å trykke på en knapp. Den kan også betjenes med fjernkontrollen.
Fem motorer
Innstegsmodellen blir en 200 Kompressor med 163 hestekrefter og er det eneste firesylindrete alternativet. Neste skritt blir CLK 240 som har en 2,6-liters motor med 170 hestekrefter. Den er ikke veldig mye sprekere enn en 200 kompressor, men blir i Norge hele 90.000 kroner dyrere. CLK 320 blir det største V6-alternativet og bidrar med 218 hestekrefter. Når vi beveger oss over på V8-motorer stiger både effekten og prisene rett til himmels. For øke på fra 218 til 306 hestekrefter i CLK 500 må du ut med snaue 340.000 kroner ekstra. Toppmodellen CLK 55 AMG produserer 367 hestekrefter og bidrar med 0-100 på 5,4 sekunder.
Foreløpige priser
CLK 200 K: 530.900 kroner
CLK 240: 620.000 kroner
CLK 320: 777.400 kroner
CLK 500: 1.116.000 kroner
CLK 55 AMG: 1.388.000
Premiere
Bilen blir vist for allmennheten på bilutstillingen i Geneve og vi kan vente å se den her hjemme i mai
Mer CLK-stoff
Prøvekjøring: Mercedes CLK 500
TEST: Mercedes CLK 200 K
TEST: Mercedes CLK 240